Ondernemen en investeren

Subsidie Veiligheid Kleine Bedrijven: alleen nog subsidie voor veiligheidsscan ondernemers

De Veiligheid Kleine Bedrijven subsidie (VKB-subsidie) voorziet in een behoefte. Veel ondernemers gebruiken de VKB-subsidie om goede maatregelen te nemen. Er is echter onvoldoende budget om in 2010 in de grote behoefte te voorzien als de VKB-subsidie in dezelfde vorm als in 2009 zou worden verstrekt.

Het bedrijfsleven heeft er op aangedrongen om met de subsidie zoveel mogelijk ondernemers te helpen met hetgeen zij niet in de markt kunnen kopen, namelijk de onafhankelijke veiligheidsscans. Daarom wordt het maximale subsidiebedrag voor de veiligheidsscan en de veiligheidsmaatregelen verlaagd naar € 1000. Hiermee wordt het mogelijk om binnen het budget meer ondernemers te helpen.

In 2010 kunnen 10.000 ondernemers subsidie krijgen voor één of meer onafhankelijke veiligheidsscan(s) en de veiligheidsmaatregelen die volgen uit de veiligheidsscan(s).

Extra faciliteiten voor boventallige aanvragen uit 2009

Er was onvoldoende budget om alle aanvragen om een VKB-subsidie in 2009 te honoreren. Nadat het subsidieplafond van € 11,5 miljoen was bereikt, zijn er nog veel aanvragen binnengekomen. Deze aanvragen worden afgewezen wegens overschrijding van het subsidieplafond. Er zijn ondernemers die reeds investeringen hebben gepleegd in de veronderstelling dat zij daarvoor subsidie zouden krijgen.

Het onverwachts grote succes van de VKB-subsidie leidt ertoe dat een gedeelte van die ondernemers geen subsidie krijgt. Hoewel dit een risico is dat de ondernemers zelf hebben genomen, is het onwenselijk om deze ondernemers met een onverwachte financiële tegenvaller te laten zitten. Ondanks de daling van de meeste criminaliteit criminaliteit tegen bedrijven, is het aantal overvallen sinds 2007 namelijk gestegen. En juist overvallen hebben grote gevolgen voor ondernemers. Dit is niet alleen een financiele strop voor de ondernemer. Door het directe contact met de dader en het geweld (of de dreiging daarvan), is het vooral een menselijk probleem. Een overval vergeet de ondernemer nooit. Daarom is het wenselijk om juist de ondernemers te helpen die beveiliging serieus oppakken.

Daarom wordt er in 2010 een aparte faciliteit gecreëerd voor de ondernemers die in 2009 zijn afgewezen en die investeringen hebben gedaan of verplichtingen zijn aangegaan. Investeringen die gedaan zijn of verplichtingen die zijn aangegaan tot 31 januari komen voor subsidie in aanmerking. De ondernemer moet wel bewijzen dat hij de investeringen heeft gedaan of de verplichtingen is aangegaan in die periode, daarbij is het niet vereist dat de kosten ook reeds betaald zijn. Verder blijven dezelfde voorwaarden van toepassing voor de VKB-subsidie.

Dat betekent dat als een ondernemer om andere redenen dan overschrijding van het subsidieplafond in 2009 niet in aanmerking zou komen voor een VKB subsidie, dat ook een beroep op de extra faciliteit in 2010 niet mogelijk is. De ondernemers die in 2009 zijn afgewezen wegens overschrijding van het subsidieplafond, maar die geen investeringen hebben gedaan of verplichtingen aangegaan zijn voor 31 januari 2010 kunnen een beroep doen op de VKB-subsidie onder de voorwaarden van 2010 (zie paragraaf 3). Er is ook voor deze ondernemers een apart subsidieplafond, om te voorkomen dat de ondernemers opnieuw moeten worden afgewezen.

VKB-subsidie 2010

In 2009 kon er pas een aanvraag om VKB-subsidie worden ingediend nadat de veiligheidsscan was gedaan. De achtergrond hiervan was dat er dan inzicht was in de kosten voor de veiligheidsmaatregelen. Dit had ook het gevolg dat een ondernemer kosten moest maken, voordat zeker was of daarvoor ook subsidie kon worden verkregen. Gezien de ervaringen aan het eind van 2009 is dit niet langer wenselijk.

Daarom is ervoor gekozen om in 2010 de subsidie aan te laten vragen voordat de veiligheidsscan wordt gedaan. Door de verlaging van het subsidiebedrag is het bovendien minder problematisch dat de uitkomsten van de veiligheidsscan nog niet bekend zijn op het moment van aanvraag van de subsidie. Omdat het voor ondernemers tot de publicatie van deze regeling niet zeker was dat de systematiek zou wijzigen is het wel mogelijk om subsidie aan te vragen met een scan die voor 8 maart 2010 is gedaan.

In 2009 stond de hoeveelheid subsidie voor de veiligheidsscan(s) los van de subsidie voor de maatregelen. Een ondernemer kon daardoor maximaal 5 veiligheidsscans laten uitvoeren (in elke vestiging één), zonder dat dit effect had op het maximaal beschikbare subsidiebedrag voor de maatregelen van € 10.000. Hierdoor kon een ondernemer met 5 vestigingen in totaal maximaal € 11.500 subsidie ontvangen.

In 2010 kan de ondernemer totaal € 1.000 subsidie aanvragen voor scan(s) en maatregelen. De maximum subsidie per veiligheidsscan blijft hierbij € 300 met € 50 eigen bijdrage. Hierbij kan de ondernemer er voor kiezen om subsidie aan te vragen voor meerdere veiligheidsscans en minder subsidie voor maatregelen. Bijvoorbeeld twee veiligheidsscans (€ 600 subsidie) en voor maatregelen € 400 subsidie.

De maximum subsidie voor maatregelen is € 700. Dit bedrag is lager indien er meerdere veiligheidsscans worden gedaan, omdat het maximale subsidiebedrag voor veiligheidsscans en veiligheidsmaatregelen samen € 1000 is. De maximale subsidie voor veiligheidsmaatregelen is onafhankelijk van de daadwerkelijke prijs van de scan: als een ondernemer een goedkopere scan laat doen (minder subsidie voor de veiligheidsscan), krijgt de ondernemer niet meer subsidie op maatregelen dan een ondernemer die een scan van € 350 laat doen.

Dus ondernemers die goed geholpen zijn met een eenvoudigere veiligheidsscan – bijvoorbeeld een hele kleine winkel met een laag risico – krijgt evenveel subsidie op maatregelen als een ondernemer die een hoog risico kent en een duurdere veiligheidsscan moet laten doen. Hiermee wordt voorkomen dat ondernemers met een hoog risico een goedkopere veiligheidsscan laat doen die voor het risico onvoldoende uitgebreid is. De veiligheidsscan op maat is namelijk de basis van de subsidie. Daarbij moeten kosten ondergeschikt zijn aan kwaliteit.

Tot slot zijn er bedrijven die de investering van met name technische maatregelen niet in één keer kunnen betalen. Daarom bieden leveranciers deze maatregelen aan in lease ofwel huurkoop. Hierbij krijgt een ondernemer een contract voor een paar jaar voor een alarmsysteem of afroomkluis waarvoor elke maand een bepaald bedrag wordt betaald. In de regeling van 2009 gold hierbij dat terugkerende kosten alleen het eerste jaar subsidiabel waren. Hiermee werd de huurkoop onbedoeld ongunstig voor de ondernemer, omdat alleen de maandelijkse kosten van het eerste jaar subsidiabel waren, terwijl een ondernemer die de maatregel wel in één keer kon betalen, subsidie kreeg voor de hele aankoop. Daarom is in de regeling 2010 het hele aankoopbedrag subsidiabel, ook als dit gespreid wordt betaald. Het moet nadrukkelijk gaan om aankoop, dus aan het einde van de looptijd van de overeenkomst moet de ondernemer eigenaar zijn van de zaken.

Een ander aandachtspunt hierbij is dat de onderhoudskosten niet subsidiabel zijn. Voor overeenkomsten waarin ook de onderhoudskosten zijn opgenomen is het dan ook van belang dat duidelijk is welk deel van de kosten voor onderhoud zijn. Het is aan de ondernemer om te zorgen dat dit onderscheid duidelijk is of kan worden gemaakt.

Vaste Verandermomenten

De inwerkingtredingsbepaling wijkt af van het in het Kabinetsstandpunt inzake Vaste Verandermomenten neergelegde uitgangspunt. Er wordt afgeweken op grond van uitzonderingsgrond 1: private voor- of nadelen van vertraging of vervroeging van invoering. De doelgroep is gebaat bij spoedige inwerkingtreding, omdat criminaliteit een urgent probleem is dat moet worden aangepakt. Goede beveiliging is hierbij de eerste stap. Bij uitstel van de inwerkingtreding van deze regeling moeten de MKB-ondernemers wachten met het laten doen van een veiligheidsscan en het nemen van veiligheidsmaatregelen willen zij in aanmerking komen voor subsidie.

Bovendien zijn er ondernemers die reeds kosten hebben gemaakt voor veiligheidsscan en eventueel maatregelen en daarmee in aanmerking komen voor subsidie op grond van de artikelen 9.11 en 9.12 van de Subsidieregeling starten, groeien en overdragen van ondernemingen. Het zou nadelig zijn als deze ondernemers onnodig lang moeten wachten op subsidie.

Meer informatie

Subsidies en fondsen voor veiligheid
Veiligheid Kleine Bedrijven subsidie