Aanvraag indienen

We helpen je met het maken van een goede subsidieaanvraag. Bij alle opgenomen subsidies en fondsen kun je direct een aanvraag starten. Stapsgewijs helpt Fondswervingonline je vervolgens met het maken van een projectplan, een begroting en een begeleidende brief. 

Stap 1: Begin met de voorbereiding

Verzamel alle benodigde stukken
Je wilt geld van subsidieverstrekkers en fondsen. Het is daarom begrijpelijk dat deze verstrekkers weten wie de aanvraag doet, wat je precies van plan bent, en hoe je dit financieel denkt te gaan realiseren.

Veel subsidieverstrekkers en fondsen vragen om dezelfde informatie. Daarom kun je alle informatie die verstrekkers vaak vragen online opslaan binnen je account op Fondswervingonline. Maak van deze mogelijkheid gebruik, want het is echt superhandig. Bij elke aanvraag worden deze namelijk automatisch voor je gedownload.

Om er zeker van te zijn dat alle benodigde informatie beschikbaar is moet je je organisatiegegevens volledig invullen

  • Ga naar mijn account > Mijn account
  • Klik op "Wijzig organisatiegegevens"
  • Loop het volledige formulier door en upload alle gevraagde stukken
  • Klik vervolgens onderaan de pagina op "Opslaan"

Zie voor een lijst met documenten die je kunt uploaden de dossierpagina over "Mijn account".

Maak een lijst met favoriete regelingen aan
Niets is zo vervelend als met een aanvraag bezig te zijn en de regeling eerst weer opnieuw te moeten opzoeken.

Leer jezelf aan om een lijst met favorieten aan te leggen, waaruit je vervolgens de aanvragen gaat doen.
Neem de regelingen in de lijst met favorieten ook nog eens nauwkeurig door voordat je een aanvraag gaat starten.

Denk na over je project
Tijdens de aanvraag kun je online een projectplan samenstellen. Denk alvast na over zaken als de aanleiding van je project, je doelstelling en de resultaten die je wilt bereiken, de doelgroep, etc.

Stap 1: Start de aanvraag

 

  • Ga naar de regeling waarvoor je een aanvraag wilt doen. Dit kan een subsidie of een fonds zijn
  • Klik op "Start aanvraag"
  • Er verschijnt nu een pop-up scherm met de mededeling welke documenten worden aangemaakt

  • Klik op "Start aanvraag"

 

Stap 2: Controleer je organisatiegegevens

Je organisatiegegevens zullen voor de aanvraag gebruikt worden, o.a. voor de begeleidende brief en het projectplan.
Het is dus belangrijk deze volledig in te vullen.

  • Er verschijnt nu een scherm met je organisatiegegevens
    Elk onderdeel kun je eventueel wijzigen door op "Bewerken" te klikken
  • Zijn je organisatiegegevens nog niet compleet dan krijg je hier een melding van, en de mogelijkheid om deze alsnog helemaal in te vullen
  • Klik vervolgens onderaan het scherm op "Doorgaan"

 

Stap 3: Toevoegen project informatie

Wij willen je graag helpen een zo professioneel mogelijke aanvraag te doen, ook wanneer je minder ervaring hebt.

Door stapsgewijs een aantal vragen te beantwoorden kunnen we automatisch een projectplan voor je aanmaken. Dit projectplan is soms vereist en zorgt er bovendien voor dat je niks vergeet te vermelden in je aanvraag.

Het is belangrijk de vragen zo compleet mogelijk in te vullen, en er voldoende tijd aan te besteden. Een projectplan vormt een goede basis voor een projectaanvraag.

  • Vul alle velden volledig in

Begrotings- en dekkingsplan

Onderdeel van een goede aanvraag is een begrotings- en dekkingsplan. 

Wanneer je al een eigen begrotings- en dekkingsplan hebt:

  • Klik op "Bestanden toevoegen" om een eigen begrotings- en dekkingsplan te uploaden
  • Klik vervolgens op "Uploaden starten"

Wanneer je nog geen eigen begrotings- en dekkingsplan hebt:

  • Klik op "Download voorbeeld" om een sjabloon te downloaden
  • Klik op "Bestanden toevoegen" om vervolgens het sjabloon te uploaden
  • Klik vervolgens op "Uploaden starten"
     
  • Klik vervolgens op "Doorgaan"

 

Stap 4: Aanvraag opslaan en indienen

Het projectplan en de begeleidende brief zijn aangemaakt!
 

Download aanvraagpakket

  • De aanvraag is opgeslagen
  • Klik op "Download aanvraagpakket" om de bestanden te downloaden die je kunt gebruiken voor de feitelijk aanvraag
  • Bestanden in de download:
    • Begeleidende brief 
    • Projectplan
    • Begrotings- en dekkingsplan
    • Relevante bijlagen

Pas de bestanden aan
De bestanden die we automatisch hebben aangemaakt zijn een opzet.

  • We kunnen ons voorstellen dat je bijvoorbeeld de automatisch aangemaakte begeleidende brief aanpast door deze te kopiëren in Word
  • Wanneer je het sjabloon voor een begrotings- en dekkingsplan hebt gebruikt moet je deze nog invullen met je eigen gegevens
  • Het projectplan is een kant- en klare pdf, maar ook deze kun je eventueel in Word kopiëren en verder aanpassen

Zorg dat zowel je projectplan als je begeleidende brief laten zien dat je project past bij de doelstelling van de subsidieverstrekker of fonds.

Verstuur de feitelijke aanvraag

  • Afhankelijk van de wijze waarop de verstrekker de aanvragen wil ontvangen krijg je in dit scherm verdere instructies hoe je de aanvraag vervolgens definitief kunt indienen
  • Je kunt vervolgens de regeling zelf, conform deze instructies, aanvragen.

Zorg dat je aanvraag goed aansluit bij de doelstelling(en) van de verstrekker!
Hoe beter je aanvraag hierop aansluit, hoe beter je kansen zijn. Neem dus voor je de aanvraag doet nogmaals je aanvraag en de doelstelling van de verstrekker door.
Om je te behoeden voor kansloze aanvragen (zoals bij mailmerge achtige aanvragen) moet je bij ons voor elke aanvraag een projectplan aanmaken, en kun je niet een volledig geautomatiseerde aanvraag naar verstrekkers versturen.

 

Stap 5: Beheren van ingediende aanvragen

Nadat je de aanvraag hebt verzonden kun je de status van je aanvraag, eventuele toekenning of afwijzing en alle correspondentie met de verstrekker toevoegen via Mijn ingediende aanvragen. Hierdoor heb je voor jezelf en eventuele collega's alle informatie op één centrale plaats beschikbaar.