Maatschappij en samenleving

In 8 stappen aan de slag met crowdfunding

Of het nu de kunst- en cultuursector is, de non-profit sector, of een flitsende start-up: crowdfunding kan een interessante mogelijkheid zijn om aan financiering te komen. De komende periode zullen we dan ook uitgebreid aandacht besteden aan crowdfunding. We trappen af met een handig stappenplan.

Stap 1: Bepaal nauwkeurig je project

Of het nu gaat om de crowdfunding voor een boek, een film of een ballet- uitvoering, er is altijd een gemeenschappelijk kenmerk. Het gaat altijd om een project. Crowdfunding gaat dus met name over het werven van geld voor een project en niet zozeer om het werven van geld voor je organisatie.

Een logische eerste stap is het bepalen het project waarvoor je geld gaat werven. Voor welke activiteiten ga je een project starten. Is dit een aansprekend project en heeft dit project een duidelijk begin en eind?

Het deelnemen aan een tentoonstelling is een voorbeeld van een project met een begin en eind en dus geschikt voor crowdfunding. Het lanceren van een carrière in de muziek is een minder geslaagd voorbeeld van een project,omdat dit project geen einde heeft. Zorg er dus voor dat de doelstelling van je project duidelijk en transparant is en dat je dit op een aansprekende manier communiceert.

Potentiële financiers of donateurs van je project moeten in een oogopslag kunnen inschatten of ze je project realistisch vinden en of ze je in staat achten het project te voltooien. Succesvolle crowdfundingprojecten hebben met elkaar gemeen dat ze transparant zijn en dat er een duidelijke doelstellingen is. Bovendien moeten projecten op een heel persoonlijke en betrokken manier door je worden gecommuniceerd.

Stap 2: Bepaal unieke beloningstructuur

Voor crowdfunding projecten op het gebied van kunst, cultuur en media zal de tegenpres- tatie voor de financiële bijdrage veelal niet bestaan uit aflossing of rente maar uit een beloning in de vorm van een cadeautje of product, vaak onderdeel van het uiteindelijke project.

Hoe groter de financiële bijdrage, hoe unieker de beloning. Je moet dus een aantal verschillende beloningen bedenken. In het voorbeeld links waren er bijvoorbeeld belonin- gen voor bijdragen van € 25, €50, €100, €250, €500, €1.000 en € 2.500,-.
Het belang van creatieve, tastbare en “goed geprijsde” beloningen moet zeker niet onder- schat worden. Een deel van de mensen die bijdraagt aan een crowdfunding project doet dit niet uit charitatieve overwegingen, maar omdat ze de beloning of het product dat je ontvangt na een bijdrage leuk vinden.
 

De beste beloningen worden vaak voortgebracht door je project zelf.

Kopie van het product
Bijvoorbeeld een CD, het bijwonen van een theater- of filmvoorstelling, het ontvangen van een zeefdruk, foto, etc.

Creatieve samenwerking
Figurant in een speelfilm, held in een stripverhaal, iedereen wordt geschil- derd in een muurschildering, etc.

Leuke ervaring opdoen en je (h)erkend voelen
Een bezoek aan de filmset, een voor jou persoonlijk geschreven lied, een telefoontje of persoonlijk bedankbriefje van de acteur, een concert in je achtertuin, een polaroid foto verstuurd vanaf de filmlocatie met een per- soonlijk bedankje van de regisseur, etc.

Het bepalen van de prijs
Wanneer het een fysiek product betreft moet je de prijs van je beloningen niet teveel laten afwijken van de prijzen in de winkel. Voor een bijdrage van € 25,- kun je dus als beloning een CD aanbieden, vooropgesteld dat dit te maken heeft met je project.

Voor niet fysieke producten, zoals bijvoorbeeld een ervaring of samen- werking ligt het heel anders. In dat geval ben je veel flexibeler in het bepalen van de prijs. Een voor je persoonlijk geschreven lied is uiteraard zeer uniek en dus waardevol. In bovenstaande geval vroeg men hiervoor bijvoorbeeld een bijdrage van € 2.500,-.
 

Stap 3: Bepalen van je doelstellingen

Bij de meeste crowdfunding platformen moet je vooraf een projectduur en een projectbedrag instellen. In de meeste gevallen werkt men bovendien met een “alles of niets” principe en een vaste looptijd van het project. In dit voorbeeld heeft men voor het project € 2.100,- nodig en staat het project nog 22 dagen open op het platform.

Wat is je budget
Hoeveel geld heb je nodig voor je project? Werf je voor het hele project of voor een deel? Heb je rekening gehouden met de cadeautjes of rewards en de eventuele verzendkosten? Voorkom dat je later voor verassingen komt te staan en zorg er voor dat je transparant bent. Je donateurs of financiers zullen dit waarderen.

Rekening houden met je netwerk
Hoe groot is je potentiele netwerk? Je netwerk bestaat uit je doelgroep, bestaande klanten en medewerkers, familie en vrienden, je social netwerk en als het goed gaat later ook uit vreemden die met je project in aanraking komen. Het is aan jou om het momentum voor je project te creëren. Hoe beter je er in slaagt een netwerk voor je project te creëren hoe ambitieuzer je project kan zijn. 
 

Kies je doelstelling
Wanneer je onderzoek hebt gedaan naar je budget en netwerk moet je bepalen hoeveel geld je wilt werven. Omdat het vaak om “alles of niets” gaat werf je veelal meer dan je doelstelling maar niet minder. Bepaald dus hoeveel geld je met je project en netwerk redelijkerwijs kunt werven en kies vervolgens een bedrag dat hier dicht bij ligt.

Kies de juiste deadline voor het project
Projecten mogen veelal gedurende een vooraf te bepalen vaste periode ac- tief zijn op het platform, bijvoorbeeld 30, 60 of 90 dagen. Statistisch gezien hebben kortlopende projecten van 30 dagen het hoogste succespercentage. Bovendien bereik je hiermee dat je project een zekere urgentie krijgt bij het publiek, een belangrijke succesfactor.

Stap 4: Maak een video van je project

Op een projectpagina kijken de meeste mensen als eerste naar de video. Een video is veruit de beste manier om een gevoel te krijgen bij de emotie, motivatie en karakter van het project.

Bovendien geef je er mee aan dat je tijd en aandacht hebt besteed aan het project, wat een goede graadmeter is voor het succes van je project. Wist je dat crowdfunding projecten met video’s ruim 20% vaker succesvol zijn dan zonder video? Als je bovendien bedenkt dat het maken van een korte video vrijwel niks kost is de keuze snel gemaakt.
 
Het maken van een video is drempelverhogend omdat de meeste mensen niet graag voor de camera staan. Maar het is wel een uitdaging om aan te gaan. Het leuke aan een video voor een crowdfunding project is juist dat deze niet perfect en professioneel hoeft te zijn. De video moet bovenal enthousiasme, betrokkenheid en eerlijkheid uitstralen.
 
Punten om rekening mee te houden tijdens het maken van een video:
  • Vertel wie je bent;
  • Vertel met name het verhaal achter het project. Hoe kwam je op het idee, in welke fase bevind het project zich, wat is je gevoel hierbij, etc.;
  • Treed naar buiten en vraag mensen om hulp. Leg ook uit waarom je hulp vraagt en wat je met hun geld gaat doen;
  • Benadruk hoe leuk of mooi je beloningen zijn en gebruik hiervoor bij voorkeur afbeeldingen;
  • Benadruk dat je niets krijgt wanneer je de doelstelling niet haalt en benadruk de urgentie;
  • Bedank iedereen.

Tip
Voorkom gedoe over het zonder toestemming gebruiken van muziek in je video’s. Maak gebruik van sites zoals soundcloud.com, ccmixter.org of freemusicarchive.org (o.a. muziek op basis van creative commence, gratis licentie).

Stap 5: Je project gereed maken voor publicatie

Neem rustig de tijd om je project gereed maken voor publicatie en het voor jou geschikte platform te kiezen. De meeste succesvolle projecten zijn gemiddeld zo’n twee weken bezig om hun project bij te schaven voor ze het uiteindelijk publiceren op het platform van hun keuze. Net als met een advertentie moet je project aan een aantal criteria voldoen.
 
Titel
De titel van je project moet simpel zijn, makkelijk te onthouden en de naam van het project bevatten. Probeer je project met de titel te onder- scheiden van de andere projecten. Voorkom dat je woorden gebruikt als “helpen”, “financieren” of “steunen”. Je moet er naar toe om met je project een leuke ervaring te bieden in plaats van alleen om een gunst te vragen.
 
Afbeeldingen
De projectafbeeldingen bepalen mede hoe mensen je project op het platform en op internet zien. Kies dus met zorg afbeeldingen die het project goed weergeven en er nog leuk uitzien ook. Let ook op de kwaliteit van de afbeeldingen (licht genoeg, groot genoeg, etc.).
 
Omschrijving project
Je hebt inmiddels een video, afbeeldingen en een goede titel. Nu is het tijd geworden om een goede omschrijving voor je project te maken. De omschrijving is de plek om richting je doelgroep te communiceren waar je project over gaat. Let er op dat je omschrijving niet te lang is, in de tegen- woordige tijd en, afhankelijk van de doelgroep, bij voorkeur in de “je” vorm.
 
Schrijf een korte bio
Via een korte bio kun je meer informatie over jezelf delen. Crowdfunding is heel persoonlijk dus het is goed om mensen deelgenoot te maken van je motivatie en beweegredenen. Zonder gelijk te vervallen in het schrijven van een s.v. zou je hier o.a. kunnen vertellen waarom dit project zo belangrijk voor je is, welke dingen je in het verleden hebt gedaan, etc.
 

Stap 6: Promoot je project

Wanneer je wilt dat mensen je project gaan steunen moet je hun over het project vertellen. Meerdere keren en op verschillende manieren, overigens zonder te vervallen in spam.
 
Begin met je directe netwerk
Een leuk persoonlijk berichtje is eigenlijk de meest effectieve manier om iemand te informeren over je project. Stuur om te beginnen een e-mail naar je familie en je meest directe vriendenkring zodat ze als eerste op de hoogte zijn van je project en dit financieel kunnen steunen.
Schakel vervolgens je eventuele blog, je Facebook of Hyves pagina en je Twitter account in om aandacht te krijgen voor je project. Zorg ervoor dat
je netwerk gedurende looptijd van het project meerdere keren over je project geïnformeerd wordt. Hoewel erg tijdrovend moet je vooral de tijd nemen om te investeren in het individueel benaderen van de mensen. Mensen waarde- ren het wanneer ze persoonlijk geïnformeerd worden en het zal het resultaat uiteindelijk ten goede komen.
 
Persoonlijk contact
Beperk de contacten niet tot internet. Je kunt je eigen enthousiasme en
je passie voor het project het beste in een persoonlijk contact overdragen. Organiseer bijvoorbeeld een informatieavond over je project of verspreid flyers op plaatsen waar je doelgroep komt. Wees creatief in het bedenken van contactmogelijkheden en zorg voor een persoonlijke aanpak.
 
Benader de media
Wees creatief in het bedenken van een insteek om de media te benaderen en over je crowdfunding project te vertellen. Denk naast traditionele media als ook aan relevante blogs en online media. Deze zijn altijd op zoek zijn naar interessante onderwerpen.
Welke media je ook gebruikt om over je project te vertellen, overdrijf het niet. Je moet weliswaar meerdere keren over je project vertellen maar doe dit alleen wanneer er iets te vertellen valt (introductie, update van het project, bereiken milestone, etc). Zo heeft het bijvoorbeeld absoluut geen zin om elke dag dezelfde link naar het project door te twitteren.
 

Stap 7: Update je project

Door regelmatig updates te plaatsen over de voortgang van je project creëer je een soort blog rondom je crowdfunding project. Omdat veel plat- forms updates automatisch doormailen naar alle donateurs of financiers is het een doeltreffende manier om deze groep geïnformeerd te houden over de voortgang van je project. Je creëert hierdoor bovendien “bedrijvigheid” rondom je project. Bij veel platforms kun je overigens kiezen of je updates publiek wilt maken, of alleen zichtbaar voor je donateurs of financiers.
 
Creëer hét momentum
Terwijl je project live is gegaan en de klok genadeloos doortikt moet je proberen door het plaatsen van updates je donateurs en financiers geïnfor- meerd en betrokken te houden. Ook moet je ze motiveren anderen over je project te vertellen. Dit bereik je niet door het posten van een link en door elke dag om een bijdrage te vragen.
Je moet je project zien als een zich ontluikend verhaal waarbij je iedereen blijft informeren over de voortgang van het project. Plaats bijvoorbeeld up- dates wanneer er nieuwe foto’s van je project beschikbaar zijn of er een eerste try-out van bijvoorbeeld een voorstelling is geweest.
 
Informeer en deel
Vergeet de mensen die je project financieel mogelijk hebben gemaakt niet wanneer het project eenmaal succesvol is gefund. Deel de beslissingen die je hebt gemaakt gaandeweg het proces en leg vooral ook uit hoe het voelt dat je project realiteit is geworden. Vraag aan je financiers of donateurs ook feed- back. Het informeren en creëren van betrokkenheid richting je financiers of donateurs is een essentieel onderdeel van crowdfunding.
 
Vier het succes
Het is leuk voor alle betrokkenen wanneer je reviews, berichten in de pers en foto’s van het project beschikbaar stelt wanneer het uiteindelijk gereali- seerd is. Je project eindigt niet wanneer het eenmaal gemaakt of verzonden is. Je hebt nog steeds een enthousiast publiek dat in de ban is van je project. Het communiceren met dit enthousiaste publiek kan wel eens een van de meest bevredigende onderdelen van het crowdfunding proces zijn.
 

Stap 8: Afhandeling

Wanneer je aan je financiers of donateurs een beloning hebt toegezegd kon je zodra het project gereed is toe aan een belangrijk onderdeel: het afhandelen van de beloning.
Het afhandelen van de beloningen kan een hele klus zijn. Door het goed te organiseren en vooraf duidelijk te communiceren wat je geeft kun je het voor jezelf een stuk makkelijker maken.
 
Informatie van je donateurs en financiers
Afhankelijk van het soort beloningen heb je ook een verzendadres nodig. Sommige platforms hebben speciale enquêtes formulieren om de benodigde informatie te verzamelen (verzendadres, maat shirts, etc.). Andere platforms geven je, zodra het volledige bedrag gefund is, een lijst met alle financiers of donateurs om je verplichtingen na te komen.
 
Plan vooruit
Denk aan de verzendkosten van je eventuele beloning voordat je met
je project begint. De verzendkosten kunnen wel eens een groter deel van
je budget kosten dan je zou denken. Het heeft weinig zin als beloning een megaposter in een grote koker te verzenden voor een donatie van € 15,- wan- neer een groot deel van deze donatie op zou gaan aan verzendkosten. Zoek dus per beloning vooraf uit wat het verzendgewicht is, het formaat en de uiteindelijke verzendkosten. Denk ook aan de verpakkosten.
 
Communiceer
Het afhandelen van de beloningen is waarschijnlijk niet het meest glorieuze onderdeel van het project maar zorgt er wel voor dat je het project uiteindelijk in de vorm van de beloning overdraagt aan je financiers of donateurs.
Maak foto’s terwijl je bezig bent met het verpakken van de belo-ningen en plaats een update wanneer er iets mis gaat tijdens de verzending. 
Vraag ook aan je financiers of donateurs om te laten weten wanneer de beloning is gearriveerd en plaats hun, hopelijk positieve reacties, samen met eventuele foto’s als update.
 

Meer informatie

 

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!

Meer dan 4800 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten

Jouw eigen persoonlijke dashboard

Alle actuele en relevante informatie onder één dak

Word nu lid

Je bent al lid voor slecht €33,- per maand.
Ja, ik wil nu direct lid worden