Toepassing
Presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea en nieuwe initiatieven kunnen subsidie aanvragen voor het ontwikkelen van een onderscheidende presentatie om de kwaliteiten en betekenis van de hedendaagse architectuur, vormgeving en digitale cultuur te tonen aan het publiek. Het verstrekkende fonds beoogt hiermee jaarlijks enkele onderscheidende, gedurfde of ambitieuze publiekspresentaties mogelijk te kunnen maken.
Presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea of nieuwe initiatieven kunnen een aanvraag indienen voor het ontwikkelen van een niet-reguliere, eenmalige, tijdelijke presentatie of tentoonstelling en aanvullende activiteiten. Het voorstel richt zich op een presentatie die fysiek te bezoeken is in Nederland.
De subsidie dient te worden ingezet voor onderzoek, experiment en ontwikkeling van vorm en inhoud, en is nadrukkelijk gericht op het vernieuwen en het versterken van het presenteren van ontwerp en op het bereiken van nieuwe of specifieke doelgroepen. Indien de aanvrager een subsidie ontvangt, wordt verwacht dat de aanvrager zich inspant om de opgedane kennis te ontsluiten aan een vakpubliek.
De subsidie kan ingezet worden voor bijvoorbeeld:
- Het mogelijk maken van verdieping in en reflectie op een onderwerp, thema of actualiteit binnen of gerelateerd aan de creatieve industrie en de ontsluiting daarvan;
- Het formuleren van een passende presentatiestrategie voor een nieuwe of specifieke doelgroep;
- De ontwikkeling van nieuwe innovatieve tentoonstellingsconcepten die niet eerder te zien waren in Nederland; en
- Het betrekken van ontwerpers in de samenstelling en totstandkoming van vorm en inhoud om de presentatie als een ontwerpopgave te definiëren
Doelgroep
Het fonds vraagt zowel gevestigde musea, presentatie-instellingen en tentoonstellingsplekken als nieuwe initiatieven om een voorstel in te dienen. Verwacht wordt dat juist unieke samenwerkingen tussen deze partijen kunnen leiden tot uitzonderlijke voorstellen.
Voorwaarden
- Aanvragen kunnen worden ingediend door culturele instellingen of organisaties gevestigd in Nederland.
Let op: voor deze oproep wordt afgeweken van het Subsidiereglement en kunnen ook instellingen die een structurele subsidierelatie hebben met de rijksoverheid een aanvraag indienen. Dit geldt dus ook voor de meerjarig door het Stimuleringsfonds ondersteunde instellingen.
- Voor presentaties die onderdeel zijn van of voortkomen uit een project of programma dat al (deels) gefinancierd wordt door het Rijk of het Stimuleringsfonds kan binnen deze oproep geen subsidie worden aangevraagd.
- De organisatie dient ingeschreven te zijn in het handelsregister van de Kamer van Koophandel
- De Fair Practice Code dient te worden toegepast voor betaling van betrokken ontwerpers en andere partijen voor hun aandeel in het project
- Uitgesloten van deelname zijn ontwerpstudio's die voor de presentatie van hun eigen werk aanvragen
Beoordelingscriteria
- De relevantie en urgentie van de presentatie-opgave
- De mate van vernieuwing in aanpak, vorm en strategie
- Een onderscheidende visie op publieksbereik
- De voorbeeldstellende wijze waarop culturele organisaties samenwerken met ontwerpers en makers gericht op artistiek hoogwaardige resultaten
Deze criteria worden in onderlinge samenhang beoordeeld.
Indien het een voorstel voor een nadere verkenning en onderzoek in de voorbereiding op een uitzonderlijke presentatie of een 'proof of concept' betreft, dan wordt het voorstel beoordeeld op de mate van verwachting dat het eindresultaat zal bijdragen aan de doelstellingen van de oproep. Binnen deze ronde kunnen maximaal vier voorstellen voor een nadere verkenning of 'proof of concept' worden geselecteerd.
Aanvragen
Online, via de website van het fonds (zie links).
Meesturen
- Projectplan (max. 10 pagina's in woord en beeld, pdf op A4-formaat) waarin in ieder geval is opgenomen:
- Een beknopte omschrijving van het onderwerp, het thema of de actualiteit van de te ontwikkelen presentatie
- Inzicht in het onderzoeks- en ontwikkelproces in de totstandkoming van het project en licht toe hoe dit zich onderscheidt van gangbare werkwijzen in het maken van presentaties
- Een strategische visie op publieksbereik en communicatie
- Een korte beschrijving van de betrokken partijen/partners, hun deskundigheid en relevantie in het project.
- Indien voor een nadere verkenning en onderzoek in de voorbereiding op een uitzonderlijke presentatie of een 'proof of concept' wordt aangevraagd: beschrijf het experiment of onderzoek en de activiteiten, licht de beoogde verdieping en kennisontwikkeling toe. Geef in grote lijnen inzicht in de beoogde presentatie en het eindresultaat.
- Een planning van activiteiten en begroting inclusief dekkingsplan, dat inzicht geeft in de cofinanciering. Hierin is tevens gespecificeerd voor welke onderdelen subsidie wordt aangevraagd. Er wordt een redelijke en passende cofinanciering verwacht. (max. 2 pagina's pdf op A4-formaat)
- Een beknopt cv of bio van de betrokken partijen (max. 2 pagina's pdf op A4-formaat)
- Intentieverklaringen van de samenwerkende partijen (max. 2 pagina's pdf op A4-formaat)
- Beeldmateriaal van het te presenteren werk (max. 15 pagina's pdf op A4-formaat)
- Een recent uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel
- Een representatieve afbeelding van de presentatie (voor communicatiedoeleinden vanuit het fonds).