Subsidie tot € 50.000 voor verkennend onderzoek naar immersive technologie
Hoe start je een verkennend onderzoeksproject rond immersive technologie, zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR) en extended reality (XR), dat bijdraagt aan digitale innovatie? Volgens het CBS groeit de inzet van immersive technologie binnen het mkb jaarlijks met 17%. Creatieve coalities van hogescholen, bedrijven en maatschappelijke partners kunnen tot € 50.000 subsidie aanvragen voor de voorbereiding van een meerjarige samenwerking rond maatschappelijke toepassingen van technologieën als VR, AR en XR. De regeling geldt voor heel Nederland en richt zich op de eerste fase binnen het programma. Aanvragen kan digitaal tot 20 januari 2026.
Immersive technologie verwijst naar digitale toepassingen zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR) en extended reality (XR) die gebruikers onderdompelen in een interactieve, virtuele omgeving.
De regeling is bedoeld als voorbereidingssubsidie voor consortia die willen toewerken naar deelname aan grotere thematische werkprogramma’s rond immersive technologie. Binnen het project staat het ontwikkelen van duurzame samenwerkingen, projectvisies en uitvoerbare plannen centraal. Daarbij wordt ingezet op de maatschappelijke impact van creatieve technologie, met nadruk op sectoren als onderwijs, zorg, cultuur en de creatieve industrie.
Binnen het project staat het ontwikkelen van duurzame samenwerkingen, projectvisies en uitvoerbare plannen centraal. Daarbij wordt ingezet op de maatschappelijke impact van creatieve technologie, met nadruk op sectoren als onderwijs, zorg, cultuur en de creatieve industrie.
Welke projecten komen in aanmerking?
Onderzoek naar XR-toepassingen binnen onderwijs of zorg
Voorbereiding van publiek-private samenwerkingen
Pilotontwikkeling rond creatieve technologie
Verkenning van ethische kaders rond immersieve media
Planvorming voor deelname aan een CIIIC-werkprogramma
Wat zijn praktijkvoorbeelden van projecten?
Consortium rond een VR-trainingsmodule voor praktijkonderwijs
Publiek-private verkenning naar AR in de culturele sector
Ethiek-lab over AI en immersie met studenten, onderzoekers en ontwerpers
Doelgroep
Wie komt in aanmerking?
Hogescholen (als hoofdaanvrager)
Consortia met ten minste één publieke en één private partner
De hoofdaanvrager is een bekostigde hogeschool in Nederland
Minimaal één private en één publieke partner zijn betrokken
Projectduur: maximaal 6 maanden
Er is zicht op deelname aan een CIIIC-werkprogramma (2026 of later)
Thema en aanpak sluiten aan bij maatschappelijke opgaven
Restricties
Waarvoor kun je géén subsidie aanvragen?
Projecten zonder samenwerkingsverband
Activiteiten zonder link met immersive technologie
Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek
Internationale projecten zonder Nederlandse hoofdpartner
Commerciële productontwikkeling zonder publieke meerwaarde
Subsidie
Hoeveel subsidie kun je aanvragen?
Subsidiebudget: € 1.000.000 voor de ronde januari 2026
Aanvraagbedrag: maximaal € 50.000 per project
Cofinanciering: niet verplicht, maar partners moeten inzet aantonen (in uren/kind/geld)
Subsidieadvies
Wat zijn goede tips voor je subsidieaanvraag?
Wat is een sterke start voor je projectidee? Formuleer een concreet maatschappelijk probleem dat je met technologie wil adresseren.
Hoe toon je de meerwaarde van samenwerking aan? Benoem specifieke rollen van elke partner en hoe zij bijdragen aan het einddoel.
Welke valkuilen moet je vermijden? Dien geen plan in zonder duidelijk werkpakket of planning.
Wat versterkt je aanvraag inhoudelijk? Verwijs naar relevante beleidsthema's of eerdere pilots (bv. Digitaal Competent Nederland, CLICKNL).
Wat is slim qua timing? Betrek partners al vóór de openstelling en plan een intakegesprek met het programmateam.
FAQ
Wat is het doel van deze subsidie? Het versterken van creatieve coalities die immersive technologie inzetten voor maatschappelijke impact.
Wat is immersive technologie Immersive technologie verwijst naar digitale toepassingen zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR) en extended reality (XR) die gebruikers onderdompelen in een interactieve, virtuele omgeving.
Wie mag aanvragen? Hogescholen met partners uit bedrijfsleven en publieke sector.
Wat is het maximale subsidiebedrag? € 50.000 per project.
Is cofinanciering verplicht? Nee, maar partners moeten aantoonbare inzet leveren.
Hoe lang mag een project duren? Maximaal 6 maanden.
Wat zijn veelgemaakte fouten bij aanvragen? Vage projectdoelen, ontbreken van samenwerkingspartners, of een plan zonder vervolgpotentie.
Kan ik meerdere aanvragen indienen? Nee, per hogeschool is slechts één aanvraag toegestaan.
Wordt deelname aan een werkprogramma verplicht? Niet verplicht, maar het project moet daar wel op gericht zijn.
Zijn er verplichte formats? Ja, gebruik het aanvraagformat van de verstrekker (zie links).
Aanvragen
Hoe kun je deze subsidie aanvragen? Online, via de website van de verstrekker (zie links).
Benodigd
Projectplan
Samenwerkingsovereenkomst
Begroting
Inzetverklaring partners
Formatformulier (via de website)
Indientermijn
-
Gebruikersnotities regeling/verstrekker
Deel je kennis/ervaring over deze regeling of verstrekker met de Fondswervingonline community.
Wij gebruiken cookies om het gebruiksgemak van deze website zo fijn mogelijk te maken. Je kunt hier lezen welke cookies we plaatsen. Wil je dit niet? Klik dan op ''Enkel noodzakelijke cookies"