Kunst, cultuur en media

Drie tips om effectiever subsidies en fondsen te werven voor kunst en culltuur

Veel organisaties op het gebied van kunst en cultuur verzuchten dat het vrijwel onmogelijk is om tegenwoordig subsidies of fondsen binnen te halen voor hun organisatie of project. Is dit echt zo, of doe je wellicht toch wat verkeerd? We geven je alvast drie tips.

Fonds, what's in a name

Je hebt een imposante lijst met fondsnamen en stuurt ze allemaal je projectvoorstel. Vervelend genoeg krijg je veel afwijzingen en steeds van hetzelfde fonds, hoe kan dit? Het antwoord is vrij simpel: je hebt je subsidieaanvragen waarschijnlijk gericht op "Fondsen op Naam" van één fonds.

Fondsen op Naam: de moderne vorm van cultuurmecenaat
Fondsen op Naam zijn eigenlijk de moderne vorm van cultuurmecenaat en worden door sommige fondsen opgezet als passende schenkvorm voor hun grotere donateurs.

Samen met de grotere donateur richten ze het Fonds op Naam in en maken ze afspraken over de doelstelling en werkwijze, waardoor het voor de grotere donateur een geschikt instrument is om testamentair te schenken. Interessant is dat na het overlijden van de donateur het Fonds op Naam kan blijven bestaan en dus niet zelden ook zijn of haar eigen naam.

Een grote bewonderaar van klassieke muziek kan bijvoorbeeld testamentair laten vastleggen dat een deel van zijn vermogen beschikbaar komt bij een speciaal naar hem vernoemd Fonds op Naam bij een cultuurfonds.

Als je voorbereiding wellicht wat minder goed is als je dacht kan het dus zomaar zijn dat je de subsidieaanvragen doet aan fondsen die weliswaar allemaal een andere naam hebben, maar toch tot hetzelfde fonds behoren.

Richt je pijlen niet op de Fondsen op Naam, maar op het beherende fonds

Fondsen op Naam kennen weliswaar vaak een eigen doelstelling en voorwaarden, die aansluiten bij de interesse van de (voormalige) donateur, maar zijn ook onderdeel van het beherende fonds. Over het algemeen moeten je subsidieaanvragen gericht aan Fondsen op Naam dan ook voldoen aan de algemene richtlijnen van het beherende fonds.

Het is dan ook absoluut geen slim idee om twintig subsidieaanvragen te versturen aan twintig Fondsen op Naam, die allemaal onderdeel zijn van één beherend fonds. Onderzoek dus vooraf of te te maken hebt met een Fonds op Naam. Leden van Fondswervingonline kunnen om dit te doen bijvoorbeeld altijd bij een subsidieregeling of fonds "inzoomen" op de beherende organisatie, zodat je ziet of het om een Fonds op Naam gaat. 

Het is een veel beter idee om je tijd te besteden aan één kwalitatieve aanvraag richting het beherende fonds, die daadwerkelijk voldoet aan alle gestelde voorwaarden, binnen de gestelde termijn is aangevraagd en met de vereiste en volledige informatie.

Vooral het meesturen van volledige informatie is voor veel aanvragers nog wel een "dingetje". Zorg dus dat je basale zaken als een uittreksel kamer van koophandel, een (project)begroting en projectomschrijving al bij de hand hebt.

Wat doe je nu echt?

Neem de tijd om te kijken waar je project of organisatie echt om gaat, in plaatst van direct lukraak subsidieaanvragen de deur uit te doen. Van een museum die funding zoekt voor een aankoop is het duidelijk, die kan bijvoorbeeld een aanvraag doen bij de hiervoor beschikbare grotere fondsen, maar ook bij hun wellicht onbekendere fondsen, zoals Gifted Art. In zo'n specifieke situatie kun je echt inzoomen op specifieke fondsen voor kunst en cultuur.

Maar wat nu als je een waanzinnig goede toneelvoorstelling maakt voor middelbare scholen, gericht op maatschappelijke thema's als verborgen armoede en discriminatie, en hier subsidies of fondsen voor zoekt? Zou het in dat geval niet logischer zijn om je mede te richten op fondsen die zich richten op maatschappelijke projecten?

Breng dus eerst voor jezelf in kaart wat je project of organisatie nu echt doet, en welke kruisverbanden er mogelijk te leggen zijn.

Hoe vertaal je dit in de praktijk
Je zoekt bijvoorbeeld funding voor een theatervoorstelling met sociaal maatschappelijke thema's. Je aandacht zou dan als eerste uit moeten gaan naar de fondsen die zowel "kunst en cultuur" als "maatschappelijke thema's" financieel ondersteunen.
Je kunt zelf op zoek gaan naar dergelijke fondsen, of gebruik maken van de zoekfilters binnen de op Fondswervingonline beschikbare subsidies en fondsen.

Wanneer je lid bent van Fondswervingonline kom je via onderstaande link direct terecht bij de zoekresultaten van bovenstaande filters:

https://www.fondswervingonline.nl/regelingen/aoi/kunst-cultuur-en-media/aoi/maatschappij-en-samenleving/fin-method/fondsen

Maatschappelijk impact, meetbaar resultaat 

Wellicht een nog onbekende term, maar wel iets om rekening mee te houden. Bij Fondswervingonline zien we steeds meer fondsen die willen dat je aangeeft wat de maatschappelijke impact is van je organisatie of project, welk resultaat je denkt te realiseren en hoe je dit denkt te kunnen meten.

Het is ook logisch dat deze zaken steeds meer gevraagd worden door met name fondsen. Ze willen immers dat het budget dat ze jaarlijks beschikbaar hebben zo goed mogelijk terecht komt.

Wanneer je echt serieus aan de slag wilt, en een goede relatie met subsidieverstrekkers en fondsen ambieert is het verstandig bij je aanvraag na te denken over de navolgende zaken:

  • Welke maatschappelijke impact maakt mijn organisatie of project
  • Welk resultaat denk je te bereiken
  • Hoe denk je dit te kunnen meten

Doe jezelf en je organisatie en project een lol en betrek deze aspecten nu al in je aanvragen.

Door hier aandacht aan te besteden laat je zien dat je de subsidieverstrekker of fonds serieus neemt. Bovendien is het voor jezelf ook een belangrijke tool aangezien funding van meetbare maatschappelijke impact makkelijker is en het je bovendien handvaten geeft om bij te sturen op resultaat.

Nog geen lid? Word nu lid van Fondswervingonline