Marko van Kampen van EU1: We zijn de ultieme vorm van cultureel ondernemen

Het verhaal van EU1 begint in januari 2010 als een spannend jongensboek in de tuin van acteur Waldemar Torenstra. Waldemar Torenstra, Ruben Nicolai en Marko van Kampen waren hier bij elkaar gekomen na het stranden van een aan de NPO aangeboden programma. “Na het mislukken van deze pitch bedachten we in de tuin van Waldemar dat het anders moest kunnen, waaruit EU1.TV is ontstaan.

Marko van Kampen van EU1

EU1.TV

EU1 is een platform waar film- en televisiemakers hun werk, films, series, documentaires, etc., laten zien. Maar ook een plek waar ze door middel van een pitch samen met de Nederlandse kijkers een film- of televisieproject gemaakt kunnen krijgen.

Kijkers kunnen op EU1 content kijken, maar ook helpen projecten te realiseren. Dit doen ze door pitches te liken, erover te praten en financieel te ondersteunen. Op EU1 steunt een kijker een project financieel door te pledgen. Pledgen houdt in dat iemand toezegt een bepaald bedrag te storten om de film of aflevering te helpen maken. Alleen indien de pitch binnen de voorgestelde tijd het benodigde geld bij elkaar krijgt, zal het geld vervolgens ook daadwerkelijk van je rekening worden geschreven.

Alles wat op EU1 aan films, series, docu’s etc. staat kun je ook via UPC en Ziggo, de partners van EU1, in de huiskamer bekijken. Belangrijk onderdeel van het concept is overigens dat de rechten van de content bij de makers blijven. Iedereen van de cast en crew die aan een project op EU1 meewerkt profiteert mee van elke euro die wordt verdiend met hun project.

Het idee moet belangrijker worden

De rechten zijn een hot issue bij EU1. Dit is ook niet verwonderlijk aangezien de oprichters van het platform uit de creatieve hoek komen.

“Vroeger waren de rechten essentieel. Met die rechten ging je geld verdienen. In het verleden ging iemand met een spoel in zijn autootje naar een bioscoop. Dan werd die aangeboden en werd er afgerekend en ging er een deel weer terug naar de makers en de producent. Zo was het model”.

Door internet is het helemaal niet meer belangrijk hoe je de rechten overdraagt, zo vervolgt Marko. “Het gaat om de transactie. Ik betaal jou voor die film en dan moet die euro niet bij iemand anders terecht komen maar die moet gewoon bij jou terecht komen, dat is de filosofie”.

Volgens EU1 moet het idee veel belangrijker moet worden. “Een ideeënmaker moet veel belangrijker worden. Niet zozeer belangrijker dan de producent maar die spoel wordt niet meer gebracht want internet is die spoel geworden”.

We proberen ook met EU1 de onderhandelingspositie van de maker te verbeteren, benadrukt Marko. “Als er al een hele community rondom zijn idee zit dan is zijn onderhandelingspositie een stuk beter.”

Verdienmodel

Negentig procent van elke euro gaat naar de makers van de content. Het maakt hierbij niet uit of het inkomsten zijn uit crowdfunding, pay per view of reclame. De overige vijftien procent is voor EU1 en dient om de kosten voor zaken als streaming media te dekken.
Wel is er een uitzondering binnen het verdienmodel voor de fondsen. Bij fondsen zal er geen geld worden ingehouden, mede omdat het publiek geld is.

Verschil met Cinecrowd

Film- en televisiemakers kunnen wanneer het om het crowdfunding gedeelte gaat ook terecht bij een platform als Cinecrowd. Bij EU1 gaat het niet alleen om de crowdfunding maar ook om het hele ecosysteem eromheen.

Marko licht toe: “Wij willen het hele ecosysteem hebben, dus dat je dingen maakt met ons en dat je het uitzend, zodat de mensen die komen bekijken vervolgens ook weer bij anderen terechtkomen. Je moet met elkaar die community creëren.

Maar Cinecrowd is natuurlijk helemaal goed en heeft natuurlijk voor een deel de weg voor ons geplaveid. Bij hun staan er ook een aantal mooie pro- ducties op. We zijn dan ook aan het kijken hoe we in de toekomst eventueel dingen samen kunnen doen.

Rol cultuurfondsen

Cultuurfondsen spelen nog geen rol bij EU1. “We zijn wel met heel veel fondsen in gesprek geweest, met het mediafonds en dat soort clubs. Deze gesprekken zijn met name door Waldemar gevoerd, maar er ligt wel de ambitie om daar in de toekomst verder mee te gaan praten. Niet zozeer om EU1 te steunen maar we willen graag dat de content gesponsord wordt. De meeste fondsen zijn enthousiast over EU1 en we mogen hun logo’s ook op de site voeren, zoals het Filmfonds”.

Ultieme vorm van culturele ondernemen

Volgens Marko is EU1 eigenlijk de ultieme vorm van cultureel ondernemen. “De politiek vraagt ook aan ons, makers en kunstenaars, om het heft zelf in eigen handen te nemen. En dat hebben we gedaan, zonder een cent subsidie”.

Marko: “Er zit geen euro subsidie in EU1 en dat hebben we ook bewust gedaan omdat we bang waren een verkeerd signaal af te geven als we zouden beginnen met het ophouden van onze hand. Dat zeg ik heel oneerbiedig maar dat bedoel ik niet zo, want ik geloof absoluut in subsidies, maar we zijn
gewoon een te klein land met teveel goede ideeën”.

“We zijn gewoon begonnen en dankzij UPC, Ziggo en Maarten Beucker Andreae, de vierde partner in EU1, hebben we dat kunnen doen. Nu staat het en gaan we kijken wat we nog meer kunnen doen”.

Begin met een low cost pilot met high value

Als je als professionele televisie- of filmmaker bij EU1 een project wilt aanmelden is het verstandig met een low cost pilot te beginnen. “We adviseren altijd om eerst een pilot te gaan maken. Wees slim en ga niet meteen een miljoen ophalen, dat gaat je toch niet lukken. Kijk of je een low-cost pilot met high value kan maken. Maak bijvoorbeeld in een kwartier een super goede aflevering en zoek daar fans bij, want dan heb je opeens een onderhandelingspositie”.

“Dan heb je een fanbase om te zeggen we willen nu een tweede aflevering gaan maken want aflevering één hebben jullie. Maar je hebt dan ook naar de merken toe een verhaal, je hebt naar zenders toen een verhaal en je hebt naar de producenten toe een verhaal”.

Dus je draait eigenlijk meteen het onderhandelingsverhaal om. Marko: “En door onze partners UPC en Ziggo zorgt EU1 ook voor de kijkers. Want crowdfunding is leuk maar je moet ook een uitzendplek hebben als maker”.

Alles of niets

Als het project de eindstreep haalt binnen negentig of honderdtwintig dagen, en hij haalt het bedrag op, dan wordt het bedrag afgeschreven van diegene die het heeft toegezegd. Haalt hij het niet dan wordt er niets afgeschreven.

“Om ook de laatste twintig of dertig procent volgestort te krijgen en er voor te zorgen dat een project ook daadwerkelijk kan starten kun je gebruik maken van het “hockeystick” model. Op een gegeven moment nader je een beetje het einde van de negentig of honderdtwintig dagen en heb je een lijst van mensen die je al gesteund hebben. Vaak moet je dan nog twintig of dertig procent. De community die je hebt opgebouwd ga je dan vragen te helpen aanjagen om dat laatste beetje ook vol te storten”.

“Maak ook gebruik van de gunfactor”, sluit Marko af. “Je begint met de directe peers, de “friends” en “family” Vervolgens gaat het er om dat je de “fans” gaat activeren en dat zie zich dusdanig betrokken voelen dat zij ook hun achterban gaan activeren”.

Tips van Marko

Op basis van zijn ervaring heeft Marko een aantal tips voor je:

  • Zorg voor een kort, helder pitch filmpje waarin je uitlegt waarom je geld nodig hebt en wat je ermee gaat doen;
  • Zorg dat je een relevante issue hebt: wat ga je in je film behandelen, welk thema, welk verhaal;
  • Benader je project als een campagne, waarbij je over langere tijd contact momenten hebt met je volgers en pledgers, betrek ook meerdere mensen met verschillende competenties in je “campagne team”;
  • Creëer relevante content om je volgers up to date te houden;
  • Zorg dat het bedrag dat je wil ophalen realistisch is. Meer dan €100.000,- gaat in Nederland zeker nog niet werken.