Hoe je verstrekkers bereikt die geen ongevraagde subsidieaanvraag accepteren

Kind - Vliegersbril

Het aanvragen van subsidies kan een uitdaging zijn, zeker wanneer je te maken hebt met een verstrekkers die geen ongevraagde subsidieaanvraag accepteert. In dit artikel leg ik je uit wat je in zo'n situatie kunt doen.

Wat betekent “geen ongevraagde aanvragen” echt?

Je komt het regelmatig tegen: subsidieverstrekkers die op hun website aangeven geen ongevraagde aanvragen te accepteren. Ze verstrekken bijvoorbeeld alleen subsidie aan organisaties waarmee ze al een relatie hebben of aan organisaties die ze zelf hebben geselecteerd.

Dit betekent niet per definitie dat jouw project geen kans maakt, maar het vraagt om een andere aanpak om in contact te komen met de verstrekker.

Waarom ongevraagde aanvragen zo vervelend zijn

Ongevraagde aanvragen kunnen voor iedereen vervelend zijn. Verstrekker moeten tijd besteden aan het beoordelen van aanvragen die mogelijk niet aansluiten bij hun prioriteiten, wat irritatie kan opwekken. Voor jou als aanvrager kan het leiden tot teleurstelling als je geen reactie ontvangt. Het is belangrijk om te balanceren tussen het respecteren van de richtlijnen van de verstrekker en het vinden van manieren om toch opgemerkt te worden.

Ga dus niet als een blinde kip een uitgebreide subsidieaanvraag met bijlagen versturen in de hoop dat de verstrekker een uitzondering maakt. Wat je wél moet doen is uitgebreid je huiswerk doen.

Doe uitgebreid je huiswerk

Je hebt een kwalitatief project en denkt dat dit echt iets is voor de verstrekker, maar helaas accepteert deze geen ongevraagde aanvragen. Begin in dat geval met het doen van je huiswerk. Is deze verstrekker écht wel zo relevant voor je? En zo ja, waarom? Waarmee kun je dit staven? Wat verbindt jullie?

Kijk verder dan de website van de verstrekker en duik in documenten zoals jaarrekeningen, jaarverslagen, subsidiebedragen en subsidiebudget, en de ANBI-publicaties. Deze bronnen geven je inzicht in welke organisaties eerder subsidies hebben ontvangen, wat de primaire focusgebieden van de verstrekker zijn, welke bedragen ze verstrekken en hoe consistent ze zijn in hun beleid.

Dit onderzoek helpt je te bepalen of jouw project echt past bij de verstrekker en hoe je je aanvraag kunt afstemmen op hun prioriteiten.

Tip

Weet jouw project waarde toe te voegen aan de doelstellingen van de verstrekker?

Het is goed om je te realiseren dat een verstrekker iets wil bereiken door het verstrekken van subsidie. Wanneer je je huiswerk hebt gedaan, weet je een stuk meer en kun je gaan beoordelen of je met jouw project echt iets weet toe te voegen aan de doelstellingen van de verstrekker.

Je moet dus vooral kijken waar jouw project overlappingen heeft met de door de verstrekker eerder ondersteunde projecten, zoals:

  • Is je project vergelijkbaar met eerder ondersteunde projecten?
  • Is het project in lijn met de eerder verstrekte subsidies?
  • Komt je project overeen met de beleidsdoelstellingen van de verstrekker?

Alleen wanneer je op deze vragen met “Ja” kunt beantwoorden, kun je verder.

Introductie krijgen bij de verstrekker

Wanneer jouw project overlappingen heeft met de door de verstrekker eerder ondersteunde projecten en beleidsdoelstellingen, kun je gaan kijken of je gebruik kunt maken van je bestaande contacten om introducties te krijgen bij de verstrekker. Kijk wie de bestuurders zijn van de verstrekkende organisatie en vraag je bestuursleden, medewerkers of vrijwilligers of zij iemand kennen binnen de verstrekkende organisatie, hetzij persoonlijk of via LinkedIn.

Een persoonlijke introductie kan de deur openen naar een gesprek en een mogelijke uitnodiging om een aanvraag in te dienen.

Uiteraard is de kans aanwezig dat niemand jou kan introduceren bij de verstrekker. In dat geval kun je een korte en beleefde mail overwegen.

Korte en beleefde mail

Wanneer je geen introductie kunt krijgen, kun je een korte en beleefde mail sturen. Gebruik deze mail niet om je project te pitchen en maak er zeker geen “subsidieaanvraag lite” van.

Het enige doel van deze mail is om jezelf kort te introduceren, aan te geven welke overlappingen er zijn met de verstrekker en de door hen ondersteunde projecten.

Introduceer jezelf kort, leg uit wat jullie doen en welke overlappingen er zijn met de verstrekker en de door hen ondersteunde projecten en vraag beleefd om advies of een introductie.

Vermijd overdrijving en misleidende informatie en voorkom opportunisme. Volg deze mails ook niet op als je niks hebt gehoord. Niet elke poging zal succesvol zijn.

We hebben echter ook voldoende voorbeelden gezien bij Fondswervingonline in de afgelopen twintig jaar waar uit dergelijke mails een uitnodiging kwam om toch een subsidieaanvraag in te dienen.

Zelfs wanneer je niet direct iets hoort van de verstrekker, bouwt dit vertrouwen op en kan dit op de lange termijn leiden tot een vruchtbare samenwerking.

En last but not least: succes!

De perfecte subsidieaanvraag voor jouw project

Ga direct aan de slag met het maken van een goede subsidieaanvraag.

Aan de slag