Een hart raken voor meisjes

Zo’n 8 jaar geleden maakt Plan International een belangrijke keuze, de ontwikkelingsorganisatie richt zich vanaf dat moment in het bijzonder op de rechten en kansen van meisjes. Monique van ’t Hek wordt in die periode directeur van Plan International Nederland, onderdeel van de wereldwijde Plan International organisatie, en draagt de nieuwe koers hier uit. Zenka Reijn is sinds kort de nieuwe Chief Marketing Officer van Plan International Nederland. Samen leggen ze uit hoe zij deze focus toepassen in hun fondsenwerving.

Door: Iris Hilferink
Foto: Iris Hilferink (Monique (l), Zenka (r))

Girls First

Monique strijdt eigenlijk al van jongs af aan voor de rechten en kansen van meisjes. “Ik groeide op met 6 broers, dus vanaf mijn geboorte is dit al een belangrijk thema. In Nederland doen we het best goed, maar er zijn zoveel landen waar de situatie van meisjes schrijnend is, daar is nog veel te doen.” Zenka had meteen haar hart verpand aan de organisatie. “Vanaf het moment dat ik binnenkwam voelde ik het, iedereen ademt het uit; ‘wij gaan voor de gelijke rechten en kansen van jongens en meisjes’. Ik heb zelf ook een dochter, en het is hier zo vanzelfsprekend dat meisjes dezelfde gezondheidszorg krijgen en naar school gaan. Het raakt mij in mijn hart dat dat op veel plekken niet zo is.”

De inkomsten van het Nederlandse kantoor van Plan International bedroegen afgelopen jaar 52 miljoen euro. 44 procent bestaat uit institutionele fondsen, de rest komt uit eigen fondsenwerving. Plan International Nederland is onderdeel van een internationale organisatie die actief is in meer dan 70 landen. “De focus op meisjes is op internationaal niveau gekozen,” legt Monique uit. “Voor de fondsenwerving is er een ‘global strategy’, per land wordt gekeken hoe deze het beste kan worden toegepast.”

Dichtbij brengen

Bij Plan kun je projectsponsor of kindsponsor worden. “Wat ik zo uniek vind aan ons is kindersponsoring,” vertelt Zenka. “De donateurs hebben heel veel impact, want door één kind te sponsoren, steunen ze een hele community.” Vervolgens communiceert Plan op een persoonlijke manier aan de donateur wat er met hun steun in die community’s gebeurt en brengt op deze manier de impact op het kind heel dichtbij.
 
“We kijken altijd hoe we mensen nog beter kunnen aanspreken,” gaat Zenka verder. “Hierbij moet je ervoor zorgen dat je weet wat je als organisatie eigen maakt, in ons geval natuurlijk sowieso onze focus op meisjes. Ook de manier waarop je de informatie brengt moet authentiek zijn. Fondsenwerving zou nooit effectief kunnen zijn als je verhalen niet echt dichtbij kunt brengen. Je moet eerst een hart raken, voordat je in iemands hoofd komt.”

De juiste mix

Volgens Monique en Zenka is het cruciaal dat je goed luistert waarom mensen je steunen, welke verwachtingen ze hebben en wanneer je ze raakt. En dat is voor iedere doelgroep weer anders. “Mensen doen weleens negatief over jongeren, dat die niet meer zoveel geld geven,” vindt Monique. “Ik denk dat jongeren juist heel erg betrokken zijn bij de wereld, ze steunen ons alleen op een andere manier.” “Zij helpen door bijvoorbeeld een petitie te tekenen over meisjesbesnijdenis, een boodschap online te delen of vrijwillig tijd ter beschikking te stellen,” vult Zenka aan.

“Natuurlijk kun je niet slagvaardig zijn zonder financiële steun, maar het vergt eigenlijk een bredere blik. Het gaat om het juiste aanbod, op de juiste tijd op de juiste manier,” stelt Zenka. “Geen enkel kanaal werkt apart, het is een combinatie van kanalen en van boodschappen die een vloeiend geheel moeten vormen. Mensen die eerst een petitie tekenen, kunnen projectsponsor worden, ze kunnen later overstappen naar een kindsponsoring of na hun overlijden geld aan ons nalaten.” 

Focus

Volgens Monique is het essentieel dat ze hun focus op meisjes goed vasthouden. “Zo creëer je meer impact, onderscheid je jezelf beter en spreek je meer mensen aan.” Dat deze nieuwe koers succes heeft blijkt wel uit de inkomsten, die zijn in acht jaar tijd met zo’n 27% gestegen.

Plan blijft met steeds weer nieuwe campagnes voor meisjes wereldwijd strijden. Monique is heel trots op hun project ‘Cycle for Plan’, een sponsorfietstocht waarbij mensen langs de projecten fietsen. “Ze zien op die manier meteen waar het geld voor wordt gebruikt.” Ook zijn Zenka en Monique heel blij met de hulp van hun ambassadeurs, zoals Sarina Wiegman en Giovanca. “Heel recent hebben we een nieuwe ambassadeur aan ons weten te binden;  Moïse Trustfull, zij spreekt weer een heel andere doelgroep aan. We hopen zo nog meer mensen te betrekken bij ons werk die ons ook financieel gaan steunen, zodat wij nog meer meisjes kunnen empoweren, totdat we uiteindelijk overbodig zijn.”

Over Plan International Nederland

Plan is internationaal opgericht in 1937 en in Nederland gestart vanaf 1975 onder de naam Foster Parents Plan. De stichting heeft internationaal een jaarlijkse opbrengst van 900 miljoen euro. Plan zet zich in voor de verbetering van de levensomstandigheden van kinderen en in het bijzonder meisjes en jonge vrouwen, omdat zij vaak achtergesteld worden. 

Zij richt zich hierbij op de thema’s Bescherming, Jongeren & Werk, Water, Sanitatie & Hygiëne en Noodhulp. De organisatie heeft op deze gebieden veel expertise opgebouwd. Plan gaat uit van de kracht en talent van kinderen en ondersteunt hen om voor zichzelf op te komen om zo een verandering teweeg te brengen, ook voor volgende generaties.