Geven door transparantie

KNGF Geleidehonden werft al vele jaren fondsen. De stichting is erg blij met het groot aantal nalatenschappen dat ze ontvangt, ze zou graag willen dat het aantal donateurs net zo hoog wordt. Meta Neeleman, directeur-bestuurder van KNGF Geleidenhonden, legt uit wat ze er allemaal aan doen om dit voor elkaar te krijgen.

Tekst: Iris Hilferink
Foto: Meta Neeleman 

Structurele donateurs

Meta Neeleman is sinds een paar maanden directeur van de stichting. Met haar achtergrond in de media- en theaterwereld en haar grote liefde voor honden zet ze zich met een frisse blik in om de koerswijziging op het gebied van fondsenwerving, die vorig jaar is ingezet, verder voort te zetten. 

“Van de fondsen die de stichting werft, komt maar liefst de helft uit particuliere nalatenschappen, de andere helft komt van donateurs en giften van organisaties,” vertelt Meta. “KNGF Geleidehonden wil graag dat de groep structurele donateurs groter gaat worden. Daar investeren we op verschillende manieren in.”

Hondenhelden

Met de naamsbekendheid van de stichting zit het wel goed, toch valt hier nog wel wat te  behalen. “Onze naam zit er bij veel mensen ingebakken, het is een goed doel dat het publiek aanspreekt,” stelt Meta. “Maar waar voorheen honden alleen werden opgeleid om blinden en slechtzienden te begeleiden, hebben we nu ook assistentie-, buddy- en autismegeleidehonden. We willen dat dit ook algemener bekend wordt en vertellen daarom graag en vaak ons verhaal. Doordat we meer verschillende honden hebben, kunnen we nog meer naamsbekendheid krijgen en zullen we steeds dieper geworteld zijn in de samenleving.”

Voor het vertellen van het verhaal kiest de stichting heel bewust voor een positieve insteek. “In plaats van de nadruk te leggen op hoe erg het is om blind te zijn, vertellen we het mooie verhaal van de honden; onze hondenhelden,” legt Meta uit. “We zetten de hond in de spotlight en we zien dat dat erg goed werkt.

Innovatief

Ook innovatie speelt een belangrijke rol in de strijd om de donateurs. Meta is trots op hun nieuwste campagne ‘Sponsor een pup’. “Mensen kunnen, door te doneren, zelf een pup kiezen en online volgen hoe deze wordt opgeleid tot geleidehond.” Donateurs worden onder andere op straat geworven en kunnen meteen online de filmpjes van de pup zien. 

“Daarnaast hebben we een virtuele loopband waar het publiek kan ervaren hoe het is om als blinde met een geleidehond in hartje Amsterdam over straat te lopen. Op deze manier laten we mensen ervaren wat een hond kan betekenen.” Met deze innovatieve aanpak spreekt de stichting ook een jongere doelgroep aan, een groep die ze erg graag wil bereiken.

Transparant 

De virtuele loopband en de campagne zijn, behalve innovatief, ook een goed voorbeeld van de mate van openheid van de organisatie. Met de campagne wordt direct zichtbaar wat er met het geld gebeurt en de virtuele loopband kan worden uitgeprobeerd op de open middag die KNGF Geleidehonden twee keer per week organiseert. Volgens Meta is transparantie zeer belangrijk. “Uniek aan onze stichting is dat wij het geld niet doorgeven aan een andere organisatie, wij leiden de honden zelf op. Dat willen we ook graag laten zien. Daarom kunnen mensen iedere dinsdag- en vrijdagmiddag bij ons langskomen voor een kijkje achter de schermen.”

Ook heeft de stichting 130 ambassadeurs die essentieel zijn voor de transparantie. Dit zijn mensen die een pup opvoeden of zelf een hond in bruikleen hebben en hier in het dagelijks leven veel baat bij hebben. “Ze vertellen bijvoorbeeld dat hun assistentiehond ze een paar keer per nacht omrolt in bed om doorligplekken te voorkomen,” legt Meta uit. “Dat zijn bijzondere feiten die veel mensen niet weten.”

De beste

Al deze investeringen hebben er inmiddels voor gezorgd dat het aantal donateurs is gestegen van 13.000 naar 20.000. “En deze mensen blijven ons trouw,” constateert Meta. “Doordat we mensen blijven informeren, houden we ze betrokken. En op deze manier vormen de donateurs een steeds stabielere basis voor de stichting.”

Meta heeft nog veel plannen voor KNGF Geleidehonden. Met nog meer campagnes wil ze het aantal donateurs vergroten, maar ook bijdragen aan de bewustwording. “Een mooi voorbeeld hiervan is een campagne die uitlegt dat je een geleidehond niet moet aanhalen op straat. Behalve dat mensen er iets belangrijks van opsteken, draagt dit ook weer bij aan onze naamsbekendheid.” Meta weet zeker dat zij voorop lopen als het gaat om het opleiden van honden. “We streven er in alles naar de beste te zijn en we hopen nog lang dit impactvolle werk te kunnen doen.”

Over KNGF Geleidehonden

KNGF Geleidehonden is opgericht in 1935. In het begin werden alleen blindengeleidehonden opgeleid, daarna kwam hier de assistentiehond bij voor mensen met een lichamelijke beperking. Recent zijn de buddy- en autismegeleidehond aan het rijtje toegevoegd. Doordat de hond nu breder kan worden ingezet, vallen er ook minder honden uit. Soms is een dier niet geschikt als geleidehond, maar wel als buddyhond voor iemand met bijvoorbeeld PTSS.

De stichting leidt alle honden zelf op. Dit is een kostbare aangelegenheid; het opleiden van één hond kost al enkele tienduizenden euro’s en de zorgverzekering vergoedt maar een gedeelte van de kosten. Mensen die een hond krijgen toegewezen, krijgen deze gratis in bruikleen. Omdat de stichting geen overheidssubsidies krijgt is het werven van voldoende fondsen zeer noodzakelijk.

Zelf succesvol aan de slag met fondsenwerving
Fondswervingonline is het snelstgroeiende platform op het gebied van fondsenwerving.
We helpen je bij het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je project, maar willen je ook inspireren en motiveren.
Word ook lid van het snelstgroeiende fondsenwervingsplatform, en ontvang een gratis boek over fondsenwerving of sponsoring.