Maatschappij en samenleving

Groot worden door jong te blijven

War Child; een goed doel dat bijna 25 jaar geleden zijn oorsprong vond maar al direct een grote naamsbekendheid kreeg. Al snel was de stichting niet meer weg te denken uit het rijtje van goede doelen in Nederland. Toch is de concurrentie groot en blijft het lastig om je te onderscheiden. Matthijs Reus, manager Particuliere Fondsenwerving, vertelt hoe War Child dit aanpakt.  

Tekst: Iris Hilferink
Foto: Matthijs Reus

Muziek

Met het nummer ‘De Speeltuin’ van Marco Borsato maakte Nederland in 1998 kennis met War Child. In de jaren daarna werden door hem en vele andere artiesten, waaronder Ali B, Paul de Leeuw en Ilse de Lange, speciale concerten gehouden. “De War Child Peace Concerten uit de beginperiode zijn heel veel mensen bijgebleven,” vertelt Matthijs. “Hiermee hebben we echt een merk neergezet.” Muzikale events zijn voor de stichting nog altijd heel belangrijk, zo gaf Martin Garrix een speciaal concert voor War Child en staat in de fondsenwervende TV-avond ‘Jij&Ik voor War Child’ zingen centraal.

Inmiddels heeft de stichting een flinke jaarlijkse opbrengst; 36 miljoen in 2017. De particuliere markt zorgt voor bijna een kwart hiervan. “In totaal hebben we zo’n 90.000 structurele Friends, zo noemen wij onze donateurs, en jaarlijks zijn er nog ongeveer 30.000 mensen die niet-structureel doneren.” De overige inkomsten zijn afkomstig van bedrijven, overheden, diverse organisaties, de Nationale Postcode Loterij, acties en nalatenschappen. 

Emotie

“Ondanks dat we de afgelopen jaren een mooie groei in inkomsten hebben gerealiseerd, zien we dat de Nederlandse geefmarkt onder druk staat,” legt Matthijs uit. “Het is lastig om je te onderscheiden en de aandacht van het publiek te krijgen en te houden.” War Child biedt oorlogskinderen, naast onderwijs en bescherming, psychosociale steun, een begrip dat lastig is uit te leggen. “We proberen daarom eerst de emotie te pakken en op urgentie support te vragen, onder andere via de verhalen van de kinderen en met aansprekende slogans zoals ‘haal de oorlog uit een kind’. Als we de aandacht hebben en iemand is bereid te doneren, dan pas leggen we meer uit over ons werk.”

Matthijs en zijn team hebben speciaal hiervoor een eerstejaarstraject opgesteld. “Nieuwe donateurs worden uitgebreid geïnformeerd over het werk dat we doen, ze krijgen een bericht van een ‘held uit het veld’ en er volgt een onderzoekje waarin mensen hun mening kunnen geven.” De afgelopen tijd heeft War Child ook veel stappen gemaakt in de verbetering van haar CRM. Door gebruik van meer data is de informatie beter afgestemd en wordt inzichtelijk welke kanalen en doelgroepen het meest rendabel zijn en waarmee de kans op opzeggen kan worden verkleind. “Maar we willen niet alleen zenden, daarom hebben we ook panels bestaande uit Friends die mee kunnen praten, en organiseren we loyalty-events om de band met onze Friends te versterken.”

Jong

War Child staat bekend om haar jonge karakter. “In de eerste 10 jaar hebben we ons duidelijk zo geprofileerd en daar profiteren we nog steeds van,” vertelt Matthijs. Dit jonge karakter uit zich bijvoorbeeld in vlottere teksten waarmee de donateur wordt benaderd, het feit dat zij Friends worden genoemd en met ‘je’ worden aangesproken. Hiermee zorgt de stichting voor een gelijkwaardige relatie. “En door jong, rebels en sprankelend te zijn, weten wij ons te onderscheiden van de rest.”
  
Ondanks het jonge karakter bestaat het donateursbestand van de stichting voornamelijk uit 40-plussers, voor de goede doelen markt is dit overigens nog steeds relatief jong. Deze groep is zeer belangrijk voor de inkomsten, toch zou Matthijs graag ook een jongere doelgroep willen bereiken. “Het is een lastige opgave om de jongeren te bereiken, we zullen hiervoor nog moderner, vernieuwender en innovatiever moeten zijn.”

Vernieuwend

War Child werkt hier al hard aan, onder andere door influencers/YouTubers in te zetten. “Zij brengen de problematiek bij een jonge doelgroep onder de aandacht, bezoeken
acties van kinderen en jongeren voor War Child, gaan voor War Child op reis en posten op social media over ons werk,” legt Matthijs uit. Ook plaatste de stichting een Podcast op Spotify; de Warcast. “Deze vertelt het verhaal van een meisje uit Syrië. Door het ontbreken van beeld worden kinderen echt gedwongen om te luisteren en dankzij 3D-geluidstechniek ervaren zij zo op een ruimtelijke manier wat oorlogskinderen moeten doorstaan.”

“En door teasende content op social media te posten met daarbij een link naar onze site proberen we meer traffic naar de website te genereren. Op onze recent vernieuwde website kun je nu ook geld overmaken voor een campagne zonder meteen veel gegevens te hoeven invullen. We merken dat mensen die een losse donatie doen, later vaak structurele donateur worden, ze zijn dan overtuigd van ons werk. Ook kun je geld doneren met Tikkie. Zo zoeken we steeds naar nieuwe manieren en hopen we nog meer doelgroepen te bereiken die ons kunnen helpen om de oorlog uit het kind te halen.” 

Over War Child

De Nederlandse Willemijn Verloop werkt bij een Europese organisatie die zich hard maakt voor vrede in de Balkan. In het verwoeste Bosnië ontmoet zij de Britse muziekprofessor Nigel Osborne. Samen organiseren zij therapeutische muziekworkshops voor kinderen, in een schuilkelder. Terug in Nederland breidt zij de activiteiten uit en zo ontstaat War Child. Met onder andere spel-, zang- en bewegingsactiviteiten kunnen oorlogskinderen hun veerkracht versterken. Ook werkt War Child samen met ouders, leerkrachten en gemeenschappen, zodat de kinderen in staat worden gesteld om te bouwen aan een vreedzame toekomst. 

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!

Meer dan 4800 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten

Jouw eigen persoonlijke dashboard

Alle actuele en relevante informatie onder één dak

Word nu lid

Je bent al lid voor slecht €33,- per maand.
Ja, ik wil nu direct lid worden