Onderwijs

Sponsoring primair en voortgezet onderwijs (PO en VO)

De laatste tijd krijgt de redactie veel vragen van scholen binnen het primair- en voortgezet onderwijs over sponsoring. De meeste vragen komen neer op de vraag of sponsoring is toegestaan, en hoe hier mee om te gaan. We willen de onderwijsinstellingen dan ook graag wijzen op het 'dossier sponsoring'.

Wat is sponsoring

Bij sponsoring gaat het om geld, goederen of diensten die een sponsor verstrekt aan een school (bevoegd gezag, directie, leraren, niet-onderwijzend personeel of leerlingen) in ruil voor een tegenprestatie. Deze tegenprestatie vindt in schoolverband plaats onder verantwoordelijkheid van de school.

Zonder tegenprestatie is er geen sprake van sponsoring, maar van een schenking. Als de school uit eigen beweging overgaat tot een tegenprestatie, dan is er ook sprake van sponsoring. Sponsoring kan bijvoorbeeld in de vorm van materialen zoals boekjes, video's, folders, posters en spellen. Of in de vorm van gesponsorde activiteiten zoals schoolfeesten, sportdagen, schoolzwemmen en schoolreisjes.

Ook de inrichting van een school kan gesponsord worden. De meest voorkomende tegenprestatie die scholen leveren, is het vermelden van de sponsor in bijvoorbeeld de schoolkrant, schoolgids of nieuwsbrief.

Hoeveel scholen worden gesponsord?

Uit een evaluatie van het convenant sponsoring bleek dat slechts 13 procent van de scholen in het primair onderwijs gebruik maakte van sponsoring. In het voortgezet onderwijs was dat 27 procent. De bedragen varieerden in het primair onderwijs van 450- tot 2250 euro. In het voortgezet onderwijs was dat hoger: tussen de euro 2250 en euro 4545. Of dit inmiddels veranderd is, zal uit een volgende evaluatie blijken.

Veel sponsors zijn, vooral in het primair onderwijs, winkels en bedrijven in de directe omgeving van de school. Ook banken en leveranciers van ICT zijn vaak onder de sponsors te vinden, met name in het voortgezet onderwijs.

Waarom een convenant sponsoring?

Sponsoring in het onderwijs biedt kansen, maar ook bedreigingen. Kinderen en jongeren vormen een beïnvloedbare en kwetsbare groep, die recht heeft op bescherming tegen ongewenste invloeden van buiten de school. Sponsoring op scholen moet dus op een zorgvuldige en verantwoorde manier gebeuren. Daarom heeft het ministerie van OCenW met zestien organisaties een convenant afgesloten, waarin gedragsregels staan die een school helpen om op een verantwoorde manier met sponsoring om te gaan.

Het convenant bevordert of bestrijdt sponsoring niet. Er staat in waar scholen op moeten letten, waar sponsors aan gebonden zijn, wat valkuilen zijn en hoe scholen inspraak van ouders, teams en leerlingen moeten organiseren.

Wat zijn de regels en richtlijnen bij sponsoring?

De brochure Sponsoring geeft de belangrijkste richtlijnen uit het sponsorconvenant weer. Bijvoorbeeld dat sponsormiddelen voor de extra's zijn: sponsoring is alleen bedoeld als aanvulling op de kernactiviteiten van de school.

In de brochure wordt ook beschreven aan welke wettelijke voorwaarden sponsoring op school moet voldoen. Het gaat hierbij om het recht van ouders, docenten en in het geval van het voortgezet onderwijs ook de leerlingen (en voortgezet speciaal onderwijs leerlingen vanaf 13 jaar) om via de medezeggenschapsraad hun stem te laten horen over het onderwerp.

Daarnaast zijn scholen verplicht om het sponsorbeleid (indien dit van toepassing is) in zowel de schoolgids als het schoolplan op te nemen, zodat iedereen daar kennis van kan nemen.

Met klachten over sponsoring kunnen ouders, docenten en leerlingen bij een klachtencommissie terecht. Scholen moeten ervoor zorgen dat het voor iedereen duidelijk is dat deze mogelijkheid bestaat. Ook dienen zij bekendheid te geven aan het feit dat klachten over de inhoud van concrete reclame-uitingen kunnen worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. 

Meer informatie

Dossier Sponsoring
Overzicht actieve sponsors