Subsidies

Subsidie voor hulp aan prostituees

Subsidie voor hulp een prostituees en dienstverlening gericht op prostituees, waaronder sociale spreekuren voor sekswerkers door artsen, projecten waardoor het bereik vergroot kan worden onder kwetsbare sekswerkers, en bijvoorbeeld activiteiten die de continuïteit in prostitutiehulp- en dienstverlening voor ex-sekswerkers van de tippelzone borgen. In totaal is er € 832.500 beschikbaar tot en met 2024. Dit bedrag is uitgesplitst in een bedrag voor prostitutiehulp- en dienstverlening en een bedrag voor het artsenspreekuur. Je kunt subsidie aanvragen voor de periode 1 juli 2022 tot en met 31 december 2024. Je kunt als rechtspersoon de subsidie online aanvrage, gedurende de aanvraagperiode.

Jaarbudget:
€ 832.500
Per uitgifte
€ 0 - € 832.500
Indientermijn:
-

Realiseer jouw ambitie

Realiseer jouw ambitie

Meld je hier aan

Toepassing

De sluiting van de tippelzone op 1 juli 2021 en stopzetting van de tender voor nieuwe raamprostitutie leidt ertoe dat de gemeente de in 2021 ingezette verandering van voornamelijk locatiegebonden prostitutiehulp- en dienstverlening naar breed toegankelijke stedelijke prostitutiehulp- en dienstverlening wil continueren.

Deze baseert zich op de volgende uitgangspunten:

  • Prostitutiehulp en -dienstverlening omvat hulp- en dienstverlening bij gezond, veilig, zelfstandig en vrijwillig werken. Het kan bijvoorbeeld gaan over voorlichting, gezondheid, ontmoeting, een luisterend oor, hulp bij dwang, ondersteuning bij diverse hulpvragen, empowerment en laagdrempelige inloop
  • De diversiteit in de seksbranche vraagt een divers aanbod aan hulp- en dienstverlening
  • Prostitutiehulp- en dienstverlening vereist ketensamenwerking
  • Prostitutiehulp- en dienstverlening is specialistisch en volgt het uitgangspunt: zo lang als nodig, zo kort als mogelijk; deskundigheidsbevordering van, verwijzen en toeleiden naar reguliere hulp- en dienstverlening waar mogelijk, wordt nadrukkelijker dan voorheen uitgangspunt van het beleid
  • Het aanbod van prostitutiehulpverlening beweegt mee met veranderingen in het tot stand komen van vraag en aanbod in de seksbranche
  • Samenwerking tussen toezicht/handhaving en prostitutiehulpverlening vergroot het bereik en is daarmee een belangrijk onderdeel van het reguliere aanbod

Subsidiabele activiteiten
De volgende activiteiten komen in aanmerking voor subsidie.

  • Het leveren van een stedelijk, breed en laagdrempelig aanbod op het gebied van prostitutiehulp- en dienstverlening, zelf of via ketensamenwerking. Het organiseren van sociale ontmoetingen en activiteiten voor ex-sekswerkers van de tippelzone maken onderdeel uit van dit aanbod
  • (Meewerken aan) een aanpak voor deskundigheidsbevordering van ketenpartners en maatschappelijke organisaties met als streven stigma over sekswerk en sekswerkers weg te nemen, kennis van de doelgroep te vergroten en soepele toeleiding naar reguliere zorg, hulp- en dienstverlening te bevorderen zodra specialistische hulp niet meer nodig is
  • Samenwerking met partners in de (prostitutie)keten, waardoor het bereik kan worden vergroot onder (kwetsbare) sekswerkers
  • Activiteiten die leiden tot bereik van een grotere verscheidenheid aan sekswerkers
  • Speciaal spreekuur voor sekswerkers door een arts.

Werkgebied

Provincie Utrecht.

Doelgroep

De subsidie kan worden aangevraagd door rechtspersonen.

Voorwaarden

Beoordelingscriteria
De aanvragen die tijdig en volledig zijn ontvangen worden op basis van de volgende criteria beoordeeld en met elkaar vergeleken. Per criterium wordt de aanvraag gewaardeerd met een score die maximaal het aantal punten is zoals hieronder vermeld.

Criterium 1
Invulling die gegeven wordt aan laagdrempelige stedelijke prostitutiehulp- en dienstverlening met inbegrip van de activiteiten die de continuïteit voor ex-sekswerkers van de tippelzone borgen (maximaal 35 punten).

Beoordeling: de mate waarin invulling wordt gegeven aan de zes uitgangspunten zoals boven onder "toepassing" weergegeven.

De beschrijving wordt hoger gewaardeerd als deze:

  • invulling geeft aan meer uitgangspunten zoals boven omschreven onder "Toepassing"
  • Concreter onderbouwt is waarom deze activiteiten naar verwachting aansluiten bij de doelgroepen
  • Realistischer en duidelijker is over de aard en invulling van de subsidiabele activiteiten
  • Meer blijk geeft van zijn/haar bekendheid met relevante netwerken waarmee hij/zij samenwerkt of gaat samenwerken

Criterium 2
Invulling die gegeven wordt aan samenwerking met partners in de (prostitutie)keten en de mate waarin daarmee het bereik onder (kwetsbare) sekswerkers wordt vergroot (maximaal 25 punten).

Beoordeling: de beschrijving wordt hoger gewaardeerd als deze:

  • Duidelijker beschrijft en uitlegt welke onderwerpen zich volgens de aanvrager lenen om meer sekswerkers te bereiken met een hulp- en dienstverleningsaanbod en hieruit volgend: met welke partners hij/zij de samenwerking opzoekt om dit verwachte grotere bereik daadwerkelijk te realiseren
  • Concreter maakt hoe hij/zij de samenwerking met de partner(s) aangaat en welke aspecten uit die samenwerking kunnen leiden tot een groter bereik

Criterium 3
De wijze waarop de aanvrager invulling geeft aan een speciaal spreekuur voor sekswerkers door een arts. Maximaal 15 punten.

Beoordeling: de beschrijving wordt hoger gewaardeerd:

  • Als hij/zij concreter omschrijft hoe dit artsenspreekuur wordt vormgegeven, waar dit spreekuur plaatsvindt en op welke manier het voor sekswerkers zo laagdrempelig mogelijk wordt gemaakt om dit spreekuur te bezoeken
  • Als de arts ruime aantoonbare ervaring heeft in het werkveld en affiniteit heeft met de doelgroep

Criterium 4
Invulling die gegeven wordt aan het principe: specialistische hulpverlening: zo lang als nodig, zo kort als mogelijk (maximaal 15 punten).

Hieruit blijkt hoe de aanvrager zijn/haar kennis van de doelgroep overbrengt aan relevante ketenpartners met als doel specialistische hulp- en dienstverlening soepeler te laten overgaan in reguliere hulp- en dienstverlening.

Beoordeling: de beschrijving wordt hoger gewaardeerd als deze:

  • Inzicht biedt in knelpunten die sekswerkers ervaren in reguliere hulp- en dienstverlening
  • Concreter maakt op welke wijze hij/zij een bijdrage denkt te kunnen leveren aan stigmavermindering en correcte bejegening van sekswerkers bij reguliere hulp- en dienstverlening en bij maatschappelijke instellingen voor dienstverlening
  • Inzicht geeft in welke ketenpartners hij/zij gaat benaderen en waarom hij/zij deze ketenpartners kiest (belang van de betreffende partner in de prostitutieketen)
  • Meer ketenpartners zult bereiken

Criterium 5
Efficiënte en effectieve inzet van middelen

Het gaat hierbij om de hoogte van het aangevraagde subsidiebedrag en de mate waarin er een logisch verband bestaat tussen de activiteiten en de daarbij benodigde middelen (maximaal 10 punten).

In deze realistische begroting geeft de subsidieaanvrager inzicht in de verschillende begrotingsposten. De efficiënte inzet van middelen/ kosteneffectiviteit wordt beoordeeld op de volgende subcriteria:

  • De hoogte van het gevraagde subsidiebedrag
  • Realistische opbouw van de begroting.

Subsidie

 

Het bedrag dat in 2022 beschikbaar is voor de subsidiabele activiteiten is € 277.500.
Dit is uitgesplitst in een maximaal bedrag van € 250.000 voor prostitutiehulp- en dienstverlening en een maximaal bedrag van € 27.500 voor het artsenspreekuur. Deze bedragen zijn inclusief indexering voor 2022.

Het bedrag dat in 2023 en 2024 beschikbaar is voor de subsidiabele activiteiten is € 555.000.
Dit is uitgesplitst in een maximaal bedrag van € 500.000 voor prostitutiehulp- en dienstverlening en een maximaal bedrag van € 55.000 voor het artsenspreekuur. Deze bedragen zijn exclusief eventuele indexering voor 2023 en 2024.

 

Aanvragen

Online, via de website van de verstrekker.

Meesturen

  • Een plan van aanpak voor 1 jaar met een gedetailleerde uitwerking, waaronder:
    • Omschrijving hoe de aanvrager de stedelijke prostitutiehulp- en dienstverlening ontwikkelt
    • Concretisering plannen
    • Omschrijving welke doelgroepen worden bereikt
    • Omschrijving hoe de plannen aansluiten bij de leefwereld van de doelgroep
    • Omschrijving hoe de plannen bijdragen aan de continuïteit
  • Plan voor deskundigheidsbevordering van personeel
  • Social return: In de aanvraag moet je als aanvrager aangeven welke je gaat realiseren voor social return. Richtlijn voor de inzet is 5% van het aangevraagde subsidiebedrag. Nadere detaillering hiervan kan samen met de gemeente later worden ingevuld na het besluit tot verlening.
  • Omschrijving hoe je als aanvrager invulling geeft aan duurzaamheid
  • Sluitende begroting, waarbij je in ieder geval inzicht geeft in:
    • Salariskosten op basis van in te zetten fte (met onderbouwing voor zowel uitvoering als overhead)
    • Overige personele kosten (bijvoorbeeld opleidingskosten)
    • Materiële kosten
    • Huisvestingskosten
    • Opbrengsten

Hulp nodig met je aanvraag?

Alles leuk en aardig horen we je zeggen, maar ik ben geen specialist. Maar wij wel! Kom je er niet aan uit? We helpen je graag op weg via onze uitgebreide kennisbank, ons unieke stappenplan en een on demand webinar.

Vertel me meer
Webinar subsidieaanvragen fondswervingonline fondswerving

Contact

Indientermijn

Funding informatie

Wij ondersteunen deze organisatie types
Bedrijf Non-profit
Onze aandacht gaat uit naar
Maatschappij en samenleving
Zorg en welzijn
Wij zijn werkzaam in
Provincie Utrecht
Deel deze pagina

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!

Meer dan 4800 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten

Jouw eigen persoonlijke dashboard

Alle actuele en relevante informatie onder één dak

Word nu lid

Je bent al lid voor slecht €33,- per maand.
Ja, ik wil nu direct lid worden