Zorg en welzijn

Focus op online fondsenwerving

In een wereld waarin steeds meer zaken online worden geregeld, is het vanzelfsprekend dat er ook online fondsen worden geworven. Toch is dit voor veel goede doelen nog een lastige tak van sport. Bas de Boer, coördinator Publiekscommunicatie & Werving bij de Brandwonden Stichting, is niet alleen enthousiast over online werving, hij heeft er ook succes mee. Bas legt uit waarom.

Tekst: Iris Hilferink
Foto: Bas de Boer

Collecte

Bijna vijftig jaar geleden is de fondsenwerving van de Brandwonden Stichting gestart met een collecte die uitsluitend in Beverwijk plaatsvond, deze groeide uiteindelijk uit tot een landelijke organisatie. Nog steeds is de collecte voor de stichting zeer belangrijk. “Wij zijn samen met nog een fonds het enige goede doel dat écht afhankelijk is van de jaarlijkse collecte,” legt Bas uit. “Dit is door onze geschiedenis zo ontstaan.”

In 2018 had de stichting een totale opbrengst van zo’n 4,5 miljoen euro uit fondsenwerving. Dit geld is afkomstig van stichtingen, bedrijven, loterijen en komt voor ruim 60 procent van particulieren. Ongeveer driekwart van deze particuliere inkomsten bestaat uit collectegeld. “We zijn heel blij met de grote opbrengst uit onze collecte die ieder jaar in oktober wordt gehouden, maar je bent als goed doel wel erg afhankelijk van die ene week,” vindt Bas. “We willen dit graag verschuiven en investeren daarom steeds meer in online fondsenwerving.”

Online

Voor Bas is het heel duidelijk; wil je dat online fondsenwerving slaagt, dan moet je er echt de focus op hebben. “Voor veel goede doelen is online iets wat erbij wordt gedaan, voor ons is het een hoofddoel, we zetten er echt op in. Los van ons wervingsteam hebben we dan ook een speciaal ‘online’-team.” Bas ziet veel voordelen van online fondsenwerving. “Het is een relatief goedkope manier van werven en je hebt de mogelijkheid om dingen uit te proberen. Je merkt direct of iets wel of niet werkt en je kunt het meteen aanpassen.”

Omdat brandwonden altijd veroorzaakt worden door een ongeluk wordt er, ook online, veel aandacht besteed aan preventie. Hoewel preventie hier het hoofddoel is, is het voor de stichting gelijk een mooie kans om mensen te informeren over haar werk en ze uiteindelijk te vragen om donateur te worden. “Je kunt via ons bijvoorbeeld een rookmelder bestellen, maar je kunt deze ook gratis krijgen als je donateur wordt,” legt Bas uit. “Het is verstandig om te kijken of je iets aan te bieden hebt en de geefvraag te koppelen aan inhoud. Zo bied je mensen een handelingsperspectief.”

Geduld

Toch is online fondsenwerving volgens Bas wel een kwestie van veel geduld hebben. “We zien dan wel snel of iets online werkt of niet, dat betekent ook dat we onze ideeën dikwijls heel lang aan het testen zijn voordat het iets oplevert. Soms zijn we er heilig van overtuigd dat iets werkt, zoals een preventiecampagne met brandblussers voor mensen met een caravan, maar dan doet het toch niets. Regelmatig hebben we een bepaalde campagne al opgegeven en dan vinden we toch opeens een doelgroep waarbij het aanslaat.”

Ouders met jonge kinderen zijn voor de Brandwonden Stichting een belangrijke doelgroep, omdat er veel ongelukken gebeuren met kinderen die bijvoorbeeld net kunnen staan en een heet theekopje van tafel pakken. Bas is trots op de online campagne die ze hiervoor hebben opgezet. “Ouders die net een baby hebben gekregen of deze verwachten, kunnen op onze website de geboortedatum van kun kind invullen. Op cruciale momenten, zoals het moment dat een kind gaat staan, krijgen ze van ons een melding zodat ze hier alert op zijn. In eerste instantie leek de campagne fondsenwervend niet succesvol, omdat mensen niet wilden doneren. Na lang zoeken bleek de groep er wel geïnteresseerd in te zijn om collectant te worden, iets wat voor ons ook heel belangrijk is.”

Zelf doen

Behalve doorzoeken naar meer mogelijkheden voor online fondsenwerving werkt de Brandwonden Stichting aan het verbeteren van het behoud van donateurs, met name nieuwe donateurs. “Nu krijgen mensen die net donateur zijn allemaal dezelfde welkomstmail, dit gaan we beter afstemmen. Als iemand donateur is geworden door een preventiecampagne kan het afschrikken als diegene direct een artikel over de behandeling van brandwonden ontvangt. Ook willen we mensen nog persoonlijker aanspreken en zorgen dat we ze echt raken.”

Naast het werven via de collecte en online, maakt de organisatie ook gebruik van telemarketing en door to door om meer donateurs te krijgen. Bas hoopt dat dit uiteindelijk niet meer nodig is. “Onze organisatie doet graag alles zelf, en dat is het leuke van online; je kunt het zelf doen, het resultaat komt direct binnen. We zijn hier zo’n anderhalf jaar geleden mee begonnen en we worden er steeds slimmer in, we krijgen het steeds beter in de vingers. We hopen dan ook dat hier uiteindelijk een constante stroom van donateurs uitkomt en dit naast onze jaarlijkse collecte een belangrijke groep wordt die ons steunt in de preventie en behandeling van brandwonden.”

Over de Brandwonden Stichting

De Nederlandse Brandwonden Stichting is in 1971 opgericht door twee artsen die door hun werk de tekortkomingen zagen van de medische behandeling van brandwondenslachtoffers. Inmiddels is er al veel bereikt, mensen met ernstige brandwonden kunnen een ongeval overleven doordat er goede professionele brandwondenzorg bestaat. 

De Brandwonden Stichting richt zich op drie pijlers: de preventie van brand en brandwonden, het bevorderen van de kwaliteit van zorg aan mensen met brandwonden en het bevorderen van de kwaliteit van leven van deze mensen. Dit wordt onder meer bereikt door wetenschappelijk onderzoek.

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!

Meer dan 4800 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten

Jouw eigen persoonlijke dashboard

Alle actuele en relevante informatie onder één dak

Word nu lid

Je bent al lid voor slecht €33,- per maand.
Ja, ik wil nu direct lid worden