Sponsorrelatie onderhouden

De meeste mensen storten zich vol passie en overgave op het binnenhalen van een sponsor, maar als de buit eenmaal binnen is vergeten ze vaak de relatie te onderhouden. Hoe kun  je er voor zorgen dat een bedrijf niet alleen sponsor wordt, maar ook blijft? 

Maak regelmatig een afspraak met de sponsor

Maak op gezette tijden een afspraak maken met de sponsoringmanager van het bedrijf, ook al is daar wat geen enkele aanleiding voor. 

Gebruik deze afspraak alleen maar om te horen hoe de sponsor de relatie ervaart, of hij de plannen wil bijstellen, of nog andere suggesties heeft om de relatie te verbeteren of nieuw leven in te blazen. Je kunt ook zelf suggesties geven, maar let u er dan op dat dit alleen maar suggesties zijn ter voordeel van de sponsor.

Een volgende afspraak zou je weer kunnen gebruiken om je eigen wensen te uiten. Plan dit soort besprekingen met enige regelmaat, bijvoorbeeld één keer per kwartaal. Interesseer je in het bedrijf achter de sponsor

Zorg er ook voor dat je continu op de hoogte bent van de bedrijfsontwikkelingen bij je sponsor. Hou bijvoorbeeld de internetsite van je sponsor in de gaten of abonneer je op de nieuwsbrief van het bedrijf. 

Interesseer je in het bedrijf van de sponsor

Zorg er ook voor dat je op de hoogte bent van de bedrijfsontwikkelingen bij je sponsor, en geeft hier af en toe blijk van. De sponsor zal dit buitengewoon waarderen.

Communiceer persoonlijk, niet via een mailing

Een derde tip is om je sponsor van alle algemene mailinglijsten af te halen. Dit geldt voornamelijk voor goede doelen. Niets is zo irritant voor een sponsor als een algemene brief te ontvangen waarin verzocht wordt om donateur te worden. Deze fout wordt ontzettend vaak gemaakt en is heel eenvoudig te voorkomen. 

Aparte database

Maak een aparte database voor je sponsors aan. De sponsors informeer je wel als je iets te vertellen hebt over je activiteiten, maar neem je niet mee in je fondsenwervende mailings. 

Het is nog beter om een aparte mailing op te zetten voor je sponsors, maar als je daar de tijd niet voor hebt volstaat het ook om de sponsors via je reguliere communicatie op de hoogte te houden.

Kleine dingen maken het verschil

Wees meegaand. Dat kun je alleen maar zijn als je de sponsor goed kent. Kleine dingen kunnen net het verschil uitmaken. Bijvoorbeeld door je factuur tijdig te versturen zodat je de sponsor niet hoeft lastig te vallen bij de afsluiting van het boekjaar wanneer hij toch vaak al tot over zijn oren in het werk zit. Of door bijvoorbeeld foto’s in een formaat en resolutie aan te leveren die voldoen aan de standaarden van het bedrijf.

Bron: 'Sponsoring: hoe en waarom'.

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!

Meer dan 4800 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten

Jouw eigen persoonlijke dashboard

Alle actuele en relevante informatie onder één dak

Word nu lid

Je bent al lid voor slecht €33,- per maand.
Ja, ik wil nu direct lid worden