Sponsoringregelementen, zelfregulering en codes op het gebied van sponsoring

Als je een sponsorovereenkomst gaat afsluiten kun je te maken krijgen met sponsoringcodes, vormen van zelfregulering of wettelijke regels. Of je hiermee te maken krijgt hangt deels af van de branche waarbinnen je actief bent en de branche waarbinnen je sponsor actief is.

Regels

Per sponsoringsterrein kunnen specifieke regels gelden. Er bestaan sponsoringsreglementen van overkoepelende organisaties (sportsponsoring), zelfregulering in de vorm van een code (cultuur- en zorgsponsoring), zelfbinding in de vorm van een convenant (onderwijssponsoring) en wettelijke regels (programmasponsoring).

In codes zijn gedragsregels geformuleerd, maar zolang er geen sancties zijn opgenomen in geval van overtreding, zijn de afspraken min of meer vrijblijvend.

Een convenant is een afspraak tussen de overheid en de betrokken marktpartijen, ter vervanging van wetgeving. Als de marktpartijen zich niet houden aan dit convenant, riskeren zij dat de overheid er alsnog voor kiest om de regels in een wet vast te leggen. Deze druk gebruikt de overheid om naleving van het convenant af te dwingen.

De regels van de Mediawet en het Mediabesluit zijn voor iedereen bindend.

Nederlandse Reclame Code (NRC)

De Reclame Code Commissie (RCC) ziet toe op naleving van de Reclame Code. ‘Reclame dient in overeenstemming te zijn met de wet, waarheid, goede smaak en het fatsoen, reclame mag niet strijdig zijn met het algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden en reclame dient als zodanig herkenbaar te zijn.’

Code voor Alcoholhoudende Dranken (CAD)

Hierin staan gedragsregels omtrent reclame-uitingen en verkoopbevorderende activiteiten t.b.v. alcoholhoudende dranken (>0,5%).

In de code zijn afzonderlijke gedragsregels geformuleerd voor sponsoring, de belangrijkste bepalingen ten aanzien van sponsoring worden in de artikelen 10, 14 t/m 17 en 28 t/m 30 behandeld.

Reclamecode Casinospelen (RC)

Onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. 

Bevat een aantal beperkingen op het gebied van sponsoring. Deze code bepaalt dat uitsluitend de Holland Casino’s culturele en sportieve activiteiten mogen sponsoren, er geldt een sponsoringsverbod t.a.v. TV- en radioprogramma’s die hoofdzakelijk op minderjarigen gericht zijn.

Tabakswet

Het is verboden om reclame te maken voor tabaksproducten op radio en TV.

Reclame is alleen toegestaan op verkooppunten. Elke vorm van sponsoring is verboden.

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!

Meer dan 4800 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten

Jouw eigen persoonlijke dashboard

Alle actuele en relevante informatie onder één dak

Word nu lid

Je bent al lid voor slecht €33,- per maand.
Ja, ik wil nu direct lid worden