Definitie sponsoring

Zie je de sponsor als een financier van je project of droom, als een veredelde donateur, of zie je sponsoring als een partnership?

Definitie sponsoring

Sponsoring is een zakelijke relatie tussen een verstrekker van geld, diensten of andere middelen en een persoon, evenement, organisatie of een bouwwerk die in ruil voor publiciteit of het recht om de associatie met de gesponsorde te gebruiken voor commerciële doeleinden.

Zo kan Ziggo publiciteit, naamsbekendheid en/of een bepaalde associatie genereren door de sponsoring van Ajax en sponsort bijvoorbeeld de financiële dienstverlener Van Lanschot Kempen het Van Gogh Museum en Het Concertgebouw in Amsterdam. Daarnaast krijgen talentvolle Nederlandse kunstenaars met de jaarlijkse Van Lanschot Kempen Kunst­ prijs de mogelijkheid hun visie te geven op de hedendaagse wereld en onderdeel te worden van de Van Lanschot Kempen kunstcollectie. 

Wederzijdse doelen en creatieve oplossingen

Tegenwoordig is het belangrijk dat je de sponsor ziet als een "partner", waarbij jij en de sponsor overeenstemmen om samen te werken om wederzijds doelen te behalen.

Sponsoring is niet alleen het naleven van jouw droom en een bedrijf vinden die dat als sponsor wil financieren, maar het is ook het zoeken naar een creatieve oplossing voor een probleem van een bedrijf via unieke content.

Bij de sponsor Van Lanschot Kempen bijvoorbeeld speelt de belevingswereld van haar cliënten en relaties een belangrijke rol. Omdat deze sponsor parallellen ziet tussen haar werk als financiële dienstverlener en kunst en cultuur heeft deze dienstverlener al in 1737 de keuze gemaakt om zich te verbinden aan kunst en cultuur.
Vanuit deze filosofie sponsort men dan ook o.a. het Van Gogh Museum en Het Concertgebouw in Amsterdam. Daarnaast krijgen talentvolle Nederlandse kunstenaars met de jaarlijkse Van Lanschot Kempen Kunst­ prijs de mogelijkheid hun visie te geven op de hedendaagse wereld en onderdeel te worden van de Van Lanschot Kempen kunstcollectie.

Sponsoring = Storytelling

Het zal je niet ontgaan zijn dat we steeds meer in een (social)media maatschappij leven. Sponsoring gaat daarom ook steeds meer om storytelling en de mogelijkheid voor sponsors om samen met jou als gesponsorde unieke, geloofwaardige en relevante content te kunnen creëren.

Geslaagd voorbeeld hiervan is Ziggo dat met sponsoring van Ziggo Dome de mogelijkheid heeft om via de concerten in Ziggo Dome unieke content te verkrijgen en maken. Ook Red Bull is bij uitstek een voorbeeld van een sponsor, waarbij storytelling en de mogelijkheid om unieke content te maken, een belangrijk onderdeel van de sponsoring vormen.

Tip
Denk in vormen van wederzijds belang en creativiteit en denk na over mogelijke vormen van storytelling die je de sponsor kan bieden.

 

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!

Meer dan 4800 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten

Jouw eigen persoonlijke dashboard

Alle actuele en relevante informatie onder één dak

Word nu lid

Je bent al lid voor slecht €33,- per maand.
Ja, ik wil nu direct lid worden