Op tijd beginnen
Een van de meest gemaakte fouten is toch wel om niet op tijd te beginnen met het voorbereiden van je sponsoringaanvragen.
Het maken van een sponsoringplan, het selecteren van potentiële sponsors en het benaderen van deze sponsors kost allemaal tijd.
Begin dus ruim op tijd met de voorbereiding.
Wat is het afbreukrisico voor de sponsor
We vertelden je het al. Sponsoring moet een hechte samenwerking zijn tussen de sponsors en de gesponsorde, waarbij de sponsor zich o.a. op een positieve manier met jou kan associëren.
Het is voor de sponsor dus superbelangrijk dat hij geen risico's loopt om in opspraak te komen door de organisaties of personen die gesponsord worden.
In de regel vormt het sponsoren van privépersonen een groter risico voor de sponsor. Een sporter die betrapt is op het gebruik van doping of een rapper die zijn vrouw molesteert zijn natuurlijk geen positieve associaties voor een sponsor.
Probeer voor de sponsor afbreukrisico's te elimineren en in je totale communicatie naar de sponsor te communiceren dat je een betrouwbare en stabiele partij bent om te sponsoren.
Wat gaat het de sponsor opleveren
We hebben het er al over gehad toen we het over de definitie van sponsoring hadden. Bij sponsoring lever je als gesponsorde een tegenprestatie.
Met andere woorden: het moet de sponsor iets opleveren als ze je gaan sponsoren. Dit kan naamsbekendheid zijn, toegang tot een bepaalde doelgroep, een positieve associatie, mogelijkheden voor de sponsor om content te genereren die relevant is voor de doelgroep van de sponsor (bijvoorbeeld Red bull). etc.
Let er hierbij op dat de tegenprestaties die je gaat aanbieden in verhouding staat tot het sponsoringbedrag dat je vraagt.
Wanneer het sponsoringbedrag dat je vraagt niet in verhouding staat tot de tegenprestatie die je kunt bieden dan zal de sponsoringaanvraag over het algemeen worden afgewezen. Let hier dus goed op.
Let op
Verwar sponsoring niet met donaties. Wanneer je geen tegenprestaties kunt bieden aan de sponsor is er feitelijk sprake van donaties en kun je wellicht beter aanvragen doen bij fondsen.
Toegevoegde waarde
Een belangrijke voorwaarde om succesvol te zijn bij het werven van sponsors is de mate waarin er sprake is van toegevoegde waarde.
Deze toegevoegde waarde zou bijvoorbeeld kunnen bestaan uit het kunnen bereiken van een specifieke doelgroep als sponsor.
Voorbeeld
In Nederland is er een groot tekort aan developers van open source software. Deze developers zijn over het algemeen intensief betrokken bij open source communities. Een automatiseringsbedrijf dat capabel personeel zoekt kan door deze communities te sponsoren op een heel gerichte manier onder de aandacht komen van deze developers en hierdoor een positieve associatie opbouwen bij deze developers.
De open source communities die deze automatiseringsbedrijven als sponsor hebben weten te stikken kunnen toegevoegde waarde bieden door de sponsor in contact te brengen met een specifieke doelgroep.
Deze informatie bekijken?
- Eenvoudige navigatie: Vind moeiteloos je weg door meer dan 4000 regelingen met ons intuïtieve platform.
- Real-time alerts: Mis nooit meer een kans met onze gepersonaliseerde meldingen.
- Effectief beheer: Houd subsidies en fondsen overzichtelijk bij met je eigen dashboard.