Gevraagde bedrag gebaseerd op een deel van de totale kosten
De eerste is de meest voor de hand liggende. In je brief of bijlage zet je wat de totale kosten zijn van je organisatie of project. Je vertelt welke dekking van dit bedrag al is gevonden (bijvoorbeeld door subsidies, giften, kaartverkoop of contributie) en welk bedrag er nog resteert. De sponsor kan dan zelf bedenken dat dit het bedrag is dat uit sponsoring moet worden opgehaald. Hij kan dan vervolgens zelf bedenken wat hij het waard vindt en je bij interesse in je project een voorstel doen.
Deze methode is vooral geschikt voor organisaties die weinig of geen echt goede tegenprestaties kunnen bieden. Bijvoorbeeld als je werkzaam bent voor een jonge, kleine charitatieve instelling. In dat geval is het namelijk moeilijk om een reële schatting van de waarde van je organisatie te geven.
Natuurlijk hoef je niet akkoord hoeft te gaan met ieder aanbod van een bedrijf. Zeker als je tegenprestaties aanbiedt als het vermelden van het logo van het bedrijf op de internetsite of drukwerk en redactionele aandacht voor de onderneming. Je hebt dan voldoende argumenten om een substantieel bedrag van de sponsor te vragen.
Een erg goed argument is om te zeggen dat je niet wilt dat je site of brochure een vergaarbak wordt van allerlei bedrijfslogo’s. Dat is niet goed voor je eigen organisatie, maar ook niet voor de sponsor die daardoor nauwelijks nog opvalt.
Het is wel verstandig er op te letten dat het gevraagde bedrag aan sponsoring niet meer is dan ongeveer 40% van je begroting is. Als het percentage dat je door middel van sponsoring wilt ophalen namelijk veel hoger ligt, zal een sponsor redeneren dat er maar weinig draagvlak voor je organisatie is en je weinig hebt gedaan om eerst zelf inkomsten te genereren.
Gevraagde bedrag gebaseerd op de waarde van uw organisatie of evenement
Een veel betere, maar ook ingewikkeldere methode is om te proberen om uw organisatie of evenement te valideren.
Wat is je organisatie waard? De waarde van je organisatie heb je al enigszins bepaald doordat je al een analyse gemaakt hebt van je achterban. Maar je kunt dit verder uitbreiden door jezelf de volgende vragen te stellen:
- Hoeveel actieve leden of bezoekers kent je organisatie? Hoe meer leden of bezoekers des te waardevoller is uw organisatie.
- Wat is het bereik van je organisatie?
- Hoe uniek is je organisatie?
- Welke media heb je tot je beschikking en wat is het bereik daarvan?
- Hoeveel sponsors wil je aan je organisatie of project verbinden?
- Welke (exclusieve) rechten kun je mogelijkerwijs aanbieden aan een sponsor?
- Hoe betrokken is uw achterban bij uw organisatie?
Tip
Kijk ook eens wat je concurrenten doen. Pak daar de goede elementen uit en pas deze toe op je eigen sponsoringplan. Je kunt beter een plan hebben dat voor verbetering vatbaar is dan helemaal geen plan.
Opstellen long-list met mogelijke sponsors
Het enige dat je nog hoeft te doen is te bepalen welke bedrijven hier belang bij kunnen hebben. Dit moet uiteindelijk resulteren in een lijst (long- list) van bedrijven die mogelijkerwijs goed bij je organisatie passen.
Om je te helpen bij het samenstellen van een long-list van mogelijke sponsors kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Zijn er bedrijven die mijn achterban als doelgroep hebben?
- Welke bedrijven hebben belang bij de uitstraling (of waarde) van mijn organisatie of evenement?
Wanneer je bijvoorbeeld sponsors voor een lokale natuurorganisatie zoekt kunnen industriële bedrijven in de omgeving er belang bij hebben om natuurprojecten te sponsoren om daarmee uit te stralen dat zij een duurzaam bedrijf zijn. Maar het hoeft niet altijd zo’n direct verband te zijn als dit.
Wat je absoluut niet moet doen
Doe in ieder geval één ding niet. Ga niet bedenken welke goederen of diensten je nodig hebt en vervolgens alle bedrijven die deze goederen en diensten leveren benaderen om sponsoring.
Over het algemeen hebben deze bedrijven vaak helemaal geen belang bij sponsoring van je organisatie.
Wanneer je bijvoorbeeld voor een voetbalvereniging sponsors wilt werven heeft het geen zin om Adidas te benaderen met een verzoek om ballen en shirts. Het verkopen van voetballen en voetbalshirts aan leden van voetbal- verenigingen is nou juist datgene waar Adidas geld aan verdient, dus waarom zouden ze het gratis weggeven? Bovendien: voetballers kennen Adidas wel en associëren Adidas al met voetbal. Het gaat er bij sponsoring juist om dat de sponsorship nieuwe associaties toevoegt.
Tips
Tenslotte nog een paar tips.
Meerjarenplanning
Stel een meerjarenplanning op en neem deze ook op in je sponsoringaanvraag. Het eerste jaar vraag je relatief weinig geld, maar bij aantoonbaar en meetbaar succes kunt je het tweede en het daaropvolgende jaar de sponsoringbijdrage verhogen.
Lees een vakblad over sponsoring
Om een beetje een indruk te krijgen van wat voor bedragen er in de sponsoring omgaan, kun je proberen het vakblad Sponsorreport in handen te krijgen. Daarin staat altijd een overzicht van de sponsordeals die de afgelopen maanden zijn afgesloten en het bijbehorende bedrag. Kijk dan vooral naar de kleinere instellingen en realiseer je dat alleen de beste deals vermeld worden. Kortom: deze gegevens zijn indicatief.
Zorg voor een marktconforme aanvraag
Probeer er achter te komen wat vergelijkbare organisaties vragen en zorg dat je aanvraag marktconform is.
Bron: 'Sponsoring: hoe en waarom'.
Deze informatie bekijken?
- Eenvoudige navigatie: Vind moeiteloos je weg door meer dan 4000 regelingen met ons intuïtieve platform.
- Real-time alerts: Mis nooit meer een kans met onze gepersonaliseerde meldingen.
- Effectief beheer: Houd subsidies en fondsen overzichtelijk bij met je eigen dashboard.