Meerwaarde sponsoring ten opzichte van subsidies
Een sponsorrelatie met een bedrijf is soms te verkiezen boven een eenmalige subsidie omdat een samenwerking met een bedrijf geeft uw organisatie belangrijke meerwaarde ten opzichte van een subsidie. Want een samenwerking met een bedrijf geeft uw organisatie belangrijke meerwaarde ten opzichte van een subsidie.
Bij sponsoring draait het niet alleen altijd om geld, goederen of diensten van een bedrijf. In een goede en nauwe relatie met een sponsor kunt je vaak ook gebruik maken van het netwerk van het bedrijf.Je komt bijvoorbeeld in contact met de medewerkers van het bedrijf die je kunt interesseren en enthousiasmeren voor je organisatie.
Een sponsor kan je helpen aan goedkope leveranciers voor drukwerk of andere benodigdheden. Een sponsor heeft vaak financiële experts rondlopen die eens naar je begroting of boekhouding kunnen kijken. Zo zijn er nog veel meer voordelen te bedenken die niet noodzakelijkerwijs in de sfeer van geld of goederen hoeven te liggen.
Maar het vinden van sponsoring voor een goed doel is lastig, ook al omdat er ongelooflijk veel kleine en middelgrote goede doelen organisaties bestaan. De concurrentie in “Goede doelen land” is enorm en het aanbod van bedrijven die goede doelen sponsoren is stukken kleiner.
Bij KLM bedroeg het percentage van sponsoring- of subsidieverzoeken voor goede doelen circa 75% van het totaal, wat neerkomt op zo’n 60 tot 75 verzoeken per maand.
Vanwege de enorme onderlinge concurrentie is het voor goede doelen van groot belang dat zij zich bewust zijn van hun ‘Unique Selling Points’ (USP’s). USP’s zijn die dingen die je volstrekt uniek maken en die geen andere vergelijkbare organisatie (in diezelfde mate) bezit als jouw organisatie.
Unique Selling Points (USP)
Je moet je goed oriënteren op het maatschappelijk ümfeld waarin je organisatie zich bevindt. Met andere woorden: stel dat je een goed doel hebt dat zich richt op straatkinderen in India dan moet je weten welke andere organisaties er zijn die zich ook richten op straatkinderen in India.
Probeer er achter te komen wat zij doen, waar ze dat doen en hoe ze dat doen en vergelijk dit met je eigen activiteiten en organisatie.
Op deze manier kun je er achter komen wat je usp’s zijn, maar nogmaals: wees kritisch!
De USP’s van je organisatie moeten in je brief en bijlage duidelijk naar voren komen. Je belangrijkste USP zet je meteen in het begin van je brief.
Onderzoek welke bedrijven belang bij uw organisatie hebben
Welke bedrijven ga je benaderen en waarom willen ze graag met je samenwerken. Onderzoeken welke bedrijven een belang bij je organisatie zouden kunnen hebben. Dat belang kan op verschillende niveaus liggen. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat je achterban buitengewoon interessant is voor potentiële sponsors.
Creativiteit, inlevingsvermogen, goed onderzoek en een interessant voorstel
Creativiteit, inlevingsvermogen en goed onderzoek kunnen ervoor kunnen zorgen dat je organisatie kan uitgroeien tot een interessante sponsoringpropositie voor sommige bedrijven.
Denk buiten de gebaande paden en hou vooral scherp voor ogen dat je sponsoringvoorstel interessant moet zijn voor het bedrijf.
Een voorstel is voor een bedrijf interessant als het direct of indirect kan leiden tot meer klanten, versterking met bestaande klanten, een versterking van het imago, etc.
Een voorstel is niet interessant als alleen je eigen organisatie en je eigen achterban ermee geholpen is. Als je dit in je achterhoofd houdt en dit ook duidelijk verwoordt in je brief, is het zeker dat je voorstel op z’n minst de aandacht van het bedrijf zal trekken.
Tips
Tenslotte nog een paar tips
Betrek eventuele ambassadeurs
Als je organisatie beschikt over een beroemde of bekende ‘ambassadeur’ kun je overwegen om eens de brief uit zijn of haar naam te versturen. Wellicht wil je deze ambassadeur hier niet mee lastig vallen, maar waarom niet? Als hij of zij echt zo enthousiast is over je organisatie dan kan het toch geen probleem zijn om een brief, die je schrijft en waarvoor de ambassadeur alleen maar akkoord hoeft te geven, te sturen naar een onderneming? Een brief uit naam van een bekende Nederlander helpt wel en kan er net voor zorgen dat de deur die anders voor je gesloten blijft op een kier komt te staan.
Zorg voor relevante tegenprestaties
Bied voldoende en relevante tegenprestaties aan. Het is echt niet waar dat goede doelen geen tegenprestaties kunnen bieden, zelfs als je maar een kleine organisatie bent.
Zo kun je een redactioneel artikel over het goede doelenbeleid van je sponsor plaatsen in je donateursblad.
Of bijvoorbeeld vrijwilligers vragen een, door de sponsor betaalde, jas of sweater met logo’s van je organisatie en dat van de sponsor aan te trekken als ze vrijwilligerswerk doen voor je organisatie. Ook kun je een aparte pagina op je internetsite maken voor de sponsor, bijvoorbeeld een keer een lezing geven voor het personeel van de sponsor over het werk voor het goede doel en de motivatie die je daar uit, etc.
Nodig de sponsor uit
Nodig de sponsoringmanager uit om, op eigen kosten, je project of organisatie een keer te komen bezoeken zodat hij met eigen ogen kan zien hoe het er bij je aan toe gaat.
Kijk eerst naar immateriële ondersteuning
Kijk eerst eens of er bedrijven zijn die je kunnen helpen met alleen immateriële ondersteuning. Bijvoorbeeld door je organisatie onder de aandacht te brengen van hun medewerkers of je te helpen met bepaalde expertise. Vraag in eerste instantie geen geld. Pas wanneer je enige tijd een relatie met dit bedrijf hebt en het bedrijf gezien heeft wat je doet kun je een stap verder gaan en ook een financiële ondersteuning vragen.
Wees creatief
Wees creatief en ga uit van je eigen unieke krachten. Misschien zal je sponsoringvoorstel niet meteen resulteren in geld, goederen of diensten maar het kan best indirect leiden tot een houvast ergens.
Laat niet direct je hoofd hangen als je niet onmiddellijk succes hebt.
Bron: 'Sponsoring: hoe en waarom'.
Deze informatie bekijken?
- Eenvoudige navigatie: Vind moeiteloos je weg door meer dan 4000 regelingen met ons intuïtieve platform.
- Real-time alerts: Mis nooit meer een kans met onze gepersonaliseerde meldingen.
- Effectief beheer: Houd subsidies en fondsen overzichtelijk bij met je eigen dashboard.