Maatschappij en samenleving

Geven met een glimlach

Een goed doel oprichten is niet gemakkelijk. Want waar begin je en hoe zorg je ervoor dat mensen uitgerekend jouw doel gaan steunen en blijven steunen? Kortom, hoe word je als goed doel succesvol? KiKa, een relatief jonge stichting die zich inzet voor de genezing van kinderkanker, kreeg dit voor elkaar. Oprichter en directeur Frits Hirschstein vertelt hoe.


Foto: Frits Hirschstein
Door Iris Hilferink

Niet bang zijn voor een 'nee'

In 2002 kreeg Frits Hirschstein van een aantal oncologen de vraag KiKa op te richten. Frits beaamt dat het begin lastig is. "Je kunt in ieder geval beter niet in je eentje gaan pionieren. Ik heb toentertijd een aantal vrijwilligers om me heen verzameld die uit andere branches kwamen dan ikzelf, daardoor hadden zij ook weer hele andere kennis en ingangen.

In de beginperiode zijn we allemaal een paar keer per week langs bedrijven en organisaties gegaan om hulp te vragen en om zo meer bekendheid te krijgen." Ook vindt Frits dat je er niet bang voor moet zijn dat je ergens een 'nee' krijgt. "Dat gebeurt, ga door tot je wel een keer een 'ja' krijgt. Je moet gewoon volhouden, zo kregen wij uiteindelijk voet aan de grond."

Inmiddels heeft KiKa een bekendheid van 85%, telt het zo'n 365.000 leden en krijgt het jaarlijks ruim 25 miljoen euro binnen aan fondsen. 

Groot worden door klein te blijven

Bij KiKa op kantoor werken nog geen 20 medewerkers in omgerekend 14 fulltime functies; een zeer klein team dus. Dat is volgens Frits een van de geheimen van het succes.

"Wij zijn bewust klein gebleven en nemen alleen de mensen aan die we echt nodig hebben. Als we extra hulp nodig hebben, bijvoorbeeld wanneer we een evenement organiseren, dan schakelen we externen in. Hierdoor gaat er zoveel mogelijk geld naar het daadwerkelijke doel en je voorkomt dat je een logge organisatie wordt met een sterke vergadercultuur, waar traag en reactief wordt gehandeld. In dat geval is het ook lastig om je boodschap en doelen helder te houden."

Een duidelijke boodschap

Frits vindt een duidelijke boodschap die iedereen kan begrijpen essentieel om succesvol fondsen te kunnen werven.

"Veel organisaties die fondsen werven zijn erg gefocust op de inhoud en zitten zo diep in de materie dat ze het lastig vinden om dit goed over te brengen. Ik zie soms weleens advertenties voor goede doelen in abri's waar je echt even voor moet stoppen om de boodschap te begrijpen.

Als het te ingewikkeld en cryptisch is, dan kun je het vergeten en haken mensen af." Frits is daarom van mening dat het veel beter is om naast de inhoudelijke mensen ook sterke marketingexperts in dienst te nemen voor een duidelijk plan, en dit zeker niet door dezelfde personen te laten uitvoeren. "Zorg voor een heldere, eenvoudige boodschap; wat is de urgentie en wat is de oplossing hiervoor.

Je moet het in drie regels, in een paar seconden, kunnen overbrengen en iedereen in Nederland moet het kunnen begrijpen, anders bereik je slechts een klein gedeelte van de bevolking." 

'Als je een actie wilt starten, krijg je ons direct aan de lijn'

KiKa motiveert mensen niet alleen om geld te doneren, voor de stichting worden ook opvallend veel acties gehouden. "Toen we net een paar jaar bestonden, werden er opeens acties georganiseerd, zoals een sponsorloop of de verkoop van koekjes. Dit ontstond spontaan, maar we hebben er wel meteen op ingespeeld.

Op kantoor zijn er nu een aantal medewerkers die de hele dag mensen te woord staan die acties willen organiseren. We zijn makkelijk bereikbaar met vragen hierover en helpen ze met onder andere KiKa-promotiemateriaal. Hierdoor is de drempel om iets te organiseren heel laag."

En dat dit loont is te zien; afgelopen jaar werden er door het hele land 6000 acties gehouden. Dit leverde in totaal zo'n 10 miljoen euro op, bijna hetzelfde bedrag als er binnenkwam aan giften.

Wees origineel

KiKa organiseert zelf ook veel evenementen, zoals Giro di KiKa, Schaatsen op de Weissensee, en Run for KiKa; een hardloopwedstrijd op verschillende plekken in Nederland. Ook kun je voor KiKa in maar liefst 7 landen meelopen met de marathon, van New York tot aan de Chinese Muur.

"In een wereld waarin iedereen elkaar kopieert moet je creatief en origineel zijn. Ga de straat op, kijk wat er leeft en probeer daarbij aan te sluiten met een actie. Als er bijvoorbeeld populaire evenementen zijn waar mensen toch al geld voor neerleggen, hoe mooi is het dan als een gedeelte van de opbrengst naar een goed doel gaat.

Dus ga met de organisatie ervan praten en kijk wat er mogelijk is. Zo doneren mensen zonder dat ze dit erg in de portemonnee merken en geeft het ze ook nog eens een goed gevoel. Het is natuurlijk een zeer ernstig onderwerp, maar toch ben ik van mening dat als mensen geven met een glimlach op hun gezicht, je het goed doet." 

Over KiKa

KiKa is in 2002 opgericht omdat in Nederland jaarlijks 550 kinderen kanker krijgen. Kinderkanker verschilt van kanker bij volwassenen en daarom is hier speciaal onderzoek naar nodig. Op dit moment geneest 75% van de kinderen met kanker, KiKa wil dat dit percentage naar 95 gaat. Behalve voor onderzoek naar de genezing, werft de stichting ook voor onderzoek gericht op minder pijn tijdens behandelingen, een hogere levenskwaliteit op latere leeftijd en het geven van voorlichting.

 

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!

Meer dan 4800 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten

Jouw eigen persoonlijke dashboard

Alle actuele en relevante informatie onder één dak

Word nu lid

Je bent al lid voor slecht €33,- per maand.
Ja, ik wil nu direct lid worden