Stappenplan fondsenwerving: Stap 6, Haalbaarheid van je plannen en de "go-no-go" beslissing

Zeker als je ambitieuze plannen hebt, is het goed om vooraf na te gaan of je plannen ook haalbaar zijn. Is je doel steunwaardig? Dat kun  zelf wel denken, maar denken anderen daar ook zo over? Roept je doel positieve emoties op? Wordt het door potentiële sponsors en donateurs gezien als iets wat inderdaad de moeite waard is om te ondersteunen? En hoe denkt men over de manier waarop je het denkt te gaan doen? Hoe groot acht men de kans van slagen?

Om antwoord op die vragen te krijgen, ga je in deze stap een klein haalbaarheidsonderzoek doen. Dat lijkt misschien wat overdreven, maar het kan je behoeden voor onverwachte tegenvallers.

Mogelijkheden

Er zijn diverse mogelijkheden:

  • Een aantal persoonlijke gesprekken met mensen uit je omgeving, mensen die jou en je instelling kennen en die je vertrouwt. Mensen ook waarvan je mag verwachten dat ze een eerlijk antwoord zullen geven. Het is aan te raden om deze gesprekken te laten voeren door een van de leden van het bestuur of de directie. Laat je dat aan iemand anders over, dan loop je de kans dat je gewenste en dus geen eerlijke antwoorden krijgt.
     
  • Een schriftelijke enquête onder een aantal geselecteerde mensen uit je netwerk en uw doelgroep. Anoniem, omdat u anders niet altijd eerlijke antwoorden krijgt.
     
  • Inschakeling van een extern en onafhankelijk onderzoeksbureau voor het uitvoeren van een klein publieksonderzoek. Dat kan beperkt blijven en hoeft dus niet kostbaar te zijn.

Vraag in deze fase nog niet om een bijdrage, vraag alleen om een mening en advies. Vraag wat men denkt van uw plannen. Zou daar steun voor te verwachten zijn? Zijn er wellicht suggesties en adviezen om de kans op succes te vergroten?

Natuurlijk, het is geen wetenschappelijk onderzoek. Het is slechts een peiling en een positieve uitslag is geen garantie voor succes. Maar toch is het de moeite waard. Vaak geeft zo’n vragenrondje u een aardige indruk van de haalbaarheid en de steunwaardigheid van uw plannen. En dat is nooit weg.

De go-no-go beslissing

De afsluiting van deze fase is het besluit om al dan niet met de campagne te beginnen. De definitieve keuze ook voor het doel van uw fondsenwervingscampagne en voor de wijze waarop je dat doel gaat proberen te realiseren.

Je bepaalt nu waarvoor je fondsen gaat werven en waarvoor je de steun van je potentiële sponsors en donateurs gaat vragen. Misschien is het niet het project waarvoor je in eerste instantie zelf gekozen zou hebben, maar het is wel het project waarvoor je de meeste steun mag verwachten en dat dus het meest realiseerbaar lijkt.

Je neemt nu de ‘go-no-go beslissing’.

Bovenstaande informatie komt uit het Handboek Fondsenwerving. Wanneer je effectief aan de slag wilt met fondsenwerving kan het interessant zijn het Handboek Fondsenwerving te bestellen.

Info en bestellen Handboek Fondsenwerving

Verder lezen?

Direct aan de slag met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project

Word ook lid

  • Actuele informatie over bijna 2000 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten
  • Per regeling alle relevante informatie die je nodig hebt, incl. aanvraagformulieren
  • Toegang tot regelingen die je nergens anders kunt vinden
  • Handige dossiers helpen je op weg
  • Dagelijks uitgebreid en bijgewerkt
  • We bestaan inmiddels 15 jaar, en zijn hiermee een van de meest ervaren partijen
  • Je bent al lid voor slechts € 30,- per maand