Succesverhalen

Subsidieverstrekkers ontvangen dagelijks talloze aanvragen. Wat maakt jouw aanvraag dan zo bijzonder? Het antwoord ligt vaak in het verhaal dat je vertelt. In dit artikel duiken we in de kracht van succesverhalen en hoe deze je subsidieaanvraag niet alleen menselijker maar ook overtuigender kunnen maken.

Waarom succesverhalen?

Succesverhalen geven kleur en context aan de droge data in je subsidieaanvraag. Ze maken je aanvraag niet alleen interessanter om te lezen maar zorgen ook voor een emotionele connectie met de subsidieverstrekkers. Een goed verhaal blijft hangen en kan jouw aanvraag onderscheiden van de rest.

Hoe kom je aan succesverhalen?

Succesverhalen kunnen variëren van groots en meeslepend tot klein en intiem. Het kan gaan om een interview met cliënten die baat hebben gehad bij jouw zorgproject, of om een verhaal van drie generaties voetballers die de maatschappelijke waarde van jouw sportclub benadrukken. Bestaande leden of donateurs die al jaren betrokken zijn bij je organisatie kunnen ook een prachtig succesverhaal vormen.

Bewaar je successen

Het is slim om alle succesverhalen te bewaren op een centrale plek, zoals een gedeelde online map. Deze verhalen zijn niet alleen nuttig voor subsidieaanvragen maar kunnen ook worden gebruikt in nieuwsbrieven, blogs, en andere communicatie-uitingen.

Praktijkcase

Een lokale milieuorganisatie had moeite om financiering te krijgen voor hun projecten. Ze besloten hun subsidieaanvraag te ondersteunen met succesverhalen van gezinnen die door hun initiatieven een duurzamere levensstijl hadden aangenomen. Deze aanpak resulteerde in een succesvolle subsidieaanvraag en versterkte hun relatie met bestaande en nieuwe donateurs.

Do's en Don'ts bij het gebruiken van succesverhalen

Do's:

  • Wees authentiek en eerlijk.
  • Gebruik verhalen die direct gerelateerd zijn aan het project waarvoor je subsidie aanvraagt.
  • Zorg voor een goede balans tussen emotie en feiten.

Don'ts:

  • Overdrijf niet; blijf geloofwaardig.
  • Gebruik geen verhalen die niets met je project te maken hebben.
  • Maak het verhaal niet te lang; het moet een aanvulling zijn, geen afleiding.

Hoe schrijf je een pakkend succesverhaal?

  • Begin met een pakkende inleiding: Trek de lezer meteen in het verhaal.
  • Gebruik concrete voorbeelden: Maak het verhaal tastbaar door specifieke situaties of personen te beschrijven.
  • Sluit af met impact: Laat zien wat het effect van het succesverhaal is geweest, zowel voor het individu als voor de gemeenschap.

Jaap’s reflectie

Succesverhalen zijn niet zomaar anekdotes; ze zijn strategische instrumenten die de impact en de relevantie van je project tastbaar maken. Ze kunnen de doorslag geven bij het al dan niet toekennen van een subsidie.

Dus, onderschat nooit de kracht van een goed verhaal. Maar overdrijf het niet.

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!

Meer dan 4800 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten

Jouw eigen persoonlijke dashboard

Alle actuele en relevante informatie onder één dak

Word nu lid

Je bent al lid voor slecht €33,- per maand.
Ja, ik wil nu direct lid worden