Inkomstenbronnen

Informatie over de uiteenlopende inkomstenbronnen van verenigingen die jaarlijks in aard en omvang zullen wisselen, zoals contributies , subsidie en fondsen en fondsenwerving. Verder o.a. aandacht voor de factoren die meespelen bij doneren.

Een vereniging kan uiteenlopende inkomstenbronnen hebben, die jaarlijks in aard en omvang zullen wisselen:

Verder kunnen er nog verenigingsspecifieke inkomsten zijn, zoals opbrengsten van kaartverkoop, een webwinkel of horeca-activiteiten, maar dit dossier beperkt zich tot de hoofdzaken.

Het bepalen van de hoogte van de contributie hangt van meerdere factoren af. Het belangrijkste is ook hier weer: wat is de missie en doelstelling van uw vereniging en hoe denkt u die het beste te bereiken? Door in kaart te brengen welke kosten dat met zich meebrengt en hoe die te financieren zijn, wordt vanzelf duidelijk wat een redelijke ledenbijdrage is.

Maar doorgaans houdt een bestuur ook rekening met de doelgroep: als deze het financieel gemiddeld genomen niet breed heeft, moet de contributie voor de meesten geen struikelblok hoeven zijn. Is de inschatting dat de leden doorgaans redelijk wat te besteden hebben, dan is een hoger bedrag denkbaar. Politieke partijen werken vaak zelfs met inkomensafhankelijke bijdragen, waarbij men uitgaat van de eerlijkheid en loyaliteit van de leden.

De laatste jaren is het voor verenigingen moeilijker geworden om leden te werven en te behouden. Mensen maken kritische afwegingen of het lidmaatschap hun voldoende waar voor hun geld biedt. Er zijn zoveel andere mogelijkheden om uit te kiezen.

Enerzijds moeten verenigingsbestuurders dus zorgen voor ‘waardencreatie’ (onderscheidend aanbod, vernieuwing, ledenintimiteit of een sterke organisatie), maar anderzijds moet zij ook onderzoeken of er flexibeler verdien- en bestedingsmodellen mogelijk zijn. Misschien levert dat een contributiesysteem op dat beter past bij uw soort vereniging en leden. Maak daarbij gebruik van de ervaringen bij soortgelijke verenigingen die al met nieuwe modellen experimenteren.

Tips
Het innen van contributies is vaak een lastige taak voor de penningmeester. Mensen vergeten steeds te betalen of hebben problemen met betalen en vragen om kwijtschelding. Het is goed hiervoor een beleid vast te leggen, waarnaar de penningmeester (of een andere uitvoerder) kan handelen. Ook voor leden is het dan helder wat de gevolgen zijn van (aanhoudende) wanbetaling.
Verder is het handig om zoveel mogelijk te werken met automatische betalingen op basis van machtigingen. Met behulp van een digitaal incassosysteem scheelt dat veel tijd.

Subsidies en private fondsen

In Nederland zijn er meer dan 1500 subsidies en fondsen voor non-profit instellingen zoals verenigingen.
Via Fondswervingonline kun je via het menu "Regelingen" de voor je vereniging interessante subsidies en fondsen vinden en aanvragen.

Lees eerst de handleiding door voordat je aan de slag gaat met het vinden en aanvragen van subsidies en fondsen.

Fondsenwerving

Fondsenwerving is een overkoepelend begrip voor het verwerven van aanvullende middelen, zoals sponsoring (gift met tegenprestatie), donaties (gift zonder tegenprestatie), filantropie (private bijdrage voor publiek doel) en subsidies.

Ook nalatenschappen of schenkingen zijn mogelijke inkomstenbronnen.

Steeds meer non-profitorganisaties gaan aan de slag met fondsenwerving. Ook veel verenigingen zijn op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen, om verhoging van contributies te kunnen voorkomen. Dit vergt van het bestuur ondernemerschap en creativiteit, maar zeker ook de nodige deskundigheid. Fondsenwerving is een vak apart, waarvoor zelfs opleidingen en cursussen te volgen zijn.

Uit onderzoek (VU) naar geefgedrag in ons land blijkt dat er meer dan 4 miljard euro aan goede doelen gegeven wordt. Dat geld is bijvoorbeeld afkomstig van bedrijven, vermogensfondsen, particulieren, loterijen of uit nalatenschappen. Het meeste geld gaat naar kerkelijke doeleinden, gevolgd door internationale hulp en sport/recreatie. Bij sportverenigingen en kerkelijke organisaties zijn ook de meeste vrijwilligers actief.

De factoren die meespelen bij het doneren van geld zijn:

  • Het mag mensen niet teveel kosten
  • Er moet een behoefte zijn om steun te geven
  • Het moet persoonlijk benaderd zijn
  • De zichtbaarheid van de gulle gever ten gunste van diens reputatie • het gevoel bij te dragen aan een betere wereld
  • Het gevoel een goed mens te zijn
  • Vertrouwen dat het geld goed terecht komt

Een verkeerde voorbereiding kan veel schade aanrichten. Daarom is het van be- lang eerst een goed projectplan te bedenken en niet meteen tot actie over te gaan. Werk eerst een campagne uit op hoofdlijnen en vul daarna de details in. Werk altijd op dezelfde manier, of het nu om een klein of groot project gaat.

Als de vereniging nog geen ervaring heeft met dit soort zaken, raadpleeg dan eerst vergelijkbare verenigingen die wel ervaring hebben. Doe goed onderzoek naar de haalbaarheid voor uw vereniging en betrek daar bijvoorbeeld een deskundige bij.

Het werkt het beste als er een concreet en sympathiek doel op papier staat. Verder is het belangrijk om steun van de achterban te hebben, want meestal zullen uw le- den het uitvoerende werk moeten doen. Als er na de uitgebreide voorbereidingsfasen voldoende basis is voor de start van de campagne, benoem dan een klein team dat verantwoordelijk is voor de uitvoering, onder leiding van een projectleider, die verbinding houdt met het bestuur.

Tip
Lees ook het dossier over fondsenwerving en de handleiding wanneer je aan de slag gaat met het vinden en aanvragen van subsidies en fondsen.

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!

Meer dan 4800 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten

Jouw eigen persoonlijke dashboard

Alle actuele en relevante informatie onder één dak

Word nu lid

Je bent al lid voor slecht €33,- per maand.
Ja, ik wil nu direct lid worden