Waar letten sponsors op?

Een sponsor krijgt dagelijks verzoeken om een project of organisatie te sponsoren. Maar waar let een potentiële sponsor nou precies op bij het beoordelen van deze aanvragen?

Wederkerigheid

Besef in ieder geval dat sponsoring een zekere mate van wederkerigheid kent en potentiële sponsors meestal toch een zakelijke afweging maken bij beslissingen over het al dan niet sponsoren van je project of organisatie.

Criteria bij sponsoringsverzoeken

​De potentiële sponsors hebben te maken met een een overload aan serieuze sponsoringsverzoeken, maar ontvangen ook stapels met ‘bedelbrieven’. 

Het is dus belangrijk dat je sponsoringverzoek zich positief weet te onderscheiden.

Vertel in je sponsoringvoorstel duidelijk wat de sponsor aan aan de samenwerking heeft:

  • Sluit je project of organisatie aan bij de aard van het bedrijf, de doelstellingen en de doelgroep van de potentiële sponsor?
  • Sluit je sponsoringsplan aan bij het bedrijf van de potentiële sponsor?
  • Is sponsoring onderdeel van de communicatiestrategie van de potentiële sponsor?
  • Beschik je als potentieel gesponsorde partij, over voldoende communicatiemiddelen?
  • Heb je voor je organisatie of project zelf een marketing- of communicatieplan?
  • Is er bij de sponsoring van je organisatie of project kans op negatieve publiciteit voor de potentiële sponsor?
  • Wat zijn de beoogde effecten en impact bij sponsoring en op welke manier kan dit eventueel gemeten worden?
  • Zijn er ook andere sponsors? Zo ja, is dit positief of negatief voor de potentiële sponsor? En wat is het maatschappelijk draagvlak tot nu toe?
  • Is er voldoende spin-off ? (nieuwe entiteit die ontstaat uit een andere (grote) entiteit)
  • Welke investering moet de potentiële sponsor doen in geld, goederen en tijd?
  • Hoe zal er in de netwerken van de potentiële sponsor gereageerd worden als ze meedoen, en als ze dat niet doen?
  • Kan het project binnen het gestelde sponsorbudget van de potentiële sponsor worden uitgevoerd?
  • Wordt er niet te zwaar op de potentiële sponsor geleund?
  • Blijft de primaire verantwoordelijkheid bij je eigen organisatie?

 

Deze informatie bekijken?

Begin direct met het realiseren van jouw ambities. We helpen je met het vinden en aanvragen van financiële middelen voor je organisatie of project!

Meer dan 4800 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten

Jouw eigen persoonlijke dashboard

Alle actuele en relevante informatie onder één dak

Word nu lid

Je bent al lid voor slecht €33,- per maand.
Ja, ik wil nu direct lid worden